جوامع اسلامی همواره در فلسفه و فناوری پیشتاز بودند
جوامع اسلامی همواره در فلسفه و فناوری پیشتاز بودند
استاندار اصفهان گفت: جوامع اسلامی در همه علوم فلسفه و هنر و فناوری پیشتاز جوامع خود بودند، علوم مختلف مانند طب، معماری، آهنگری و شیشه گری با الهام از دانشمندان کشورهای مسلمان در کشورهای مغرب زمین توسعه یافت.

به گزارش گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، رسیدرضا مرتضوی شامگاه جمعه(۷ مهر) در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی در مرکز همایش های بین المللی اصفهان با اشاره به توجه پیامبر اکرم به توسعه علم گفت: اسلام با داشتن برنامه جامع و جهانی راه خوشبختی و سعادت انسان را نشان داده است‌.

وی ادامه داد: تولید علم، مناظره و پرسشگری در اسلام قدر دانسته شده است و این دین الهی هر روز تازه تر از پیش نقش خود را در توسعه علم در جامعه اسلامی نمایان می سازد. طوری که محققان و مورخان همواره با شگفتی به دوره صدر اسلام نگریسته اند.

مرتضوی ادامه داد: در همه ممالکی که بیرق اسلام نمایان بود، پیشرفت های حیرت انگیزی حاصل شد.

استاندار اصفهان یاداور شد: جوامع اسلامی در همه علوم فلسفه و هنر و فناوری پیشتاز جوامع خود بودند، علوم مختلف مانند طب، معماری، آهنگری و شیشه گری با الهام از دانشمندان کشورهای مسلمان در کشورهای مغرب زمین توسعه یافت.

مرتضوی با ارایه مثالی در این زمینه گفت: در سال ۱۰۰۰ میلادی در دو کتابخانه در قاهره، ۲ میلیون  ۲۰۰ جلد کتاب نگهداری می شد و صدها کتابدار کار می کردند، در همان ایام ابوریحان بیرونی گردش زمین به دور خورشید را شرح داد و ابن هیثم، دانشمندان حوزه نور، قوانین چشم و بینایی را آشکار کرد‌.

وی نتیجه گیری کرد: باید زمینه همه این تفکرات و مبانی علمی را در اصول دین اسلام جست و جو کرد.

مرتضوی دلایل توسعه علم را در کشورهای اسلامی طی دوره صدر اسلام چند عامل دانست و گفت: تشویق قرآن و سنت به فراگیری علوم، تکریم علم و عالم، ترغیب دانشمندان برای کسب علم و ایجاد احساس جهان وطنی در علمای اسلام از جمله این عوامل است‌.

وی تاکید کرد: اروپا از کشورهای اسلامی، ابزار و صنعت و فنون دریانوردی و علوم دیگر را فراگرفت. درخشش تمدن اسلامی در اسپانیا باعث بیداری ملل مغرب زمین شد؛ در حالی‌که بخشی از این مراکز تمدنی از دوران دور در اصفهان شکل گرفت که گنجینه ارزشمند میراث تاریخی در آن به جا مانده است و امروزه برای همه علاقه مندان به علم جذابیت دارد.

استاندار اصفهان یاداور شد:اصفهان پس از اسلام در سه دوره تاریخی به عنوان مهد تمدن مطرح بود و در صفویه بزرگ ترین و زیباترین شهر جهان شناخته می شد و اکنون کانون توجه جهانگردان گوناگون است.

مرتضوی با اشاره به دوران صفویه گفت: انتقال پایتخت به اصفهان، با سیاست گذاری استادان مختلف و توجه به علوم و معارف خاص باعث شد شهر اصفهان در عصر صفوی دارای طراحی جدید مبتنی بر اصول مهندسی و حکمت و مبانی اشراق شود.

وی یکی از افتخارات اصفهان را شکوفایی مدنیت برشمرد و گفت:این شهر مجموعه هنرهای اسلامی و ایرانی را به عنوان افتخارات خود رقم زده است، عالمان بزرگی در آن ظهور کردند و با وجود جنگ و درگیری در برخی مقاطع تاریخی حوزه علمیه و مراکز علمی همواره به حرکت علمی خود ادامه دادند.

مرتضوی گفت: از امتیازات اصفهان آن است که این شهر مهد ایثار و شهادت بوده و در هست سال دفاع مقدس نیز بار دیگر ایثار را نشان داد.

استاندار اصفهان گفت: اصفهان با سابقه تمدن سازی قوی خود، اکنون نیز آماده است در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و دانش بنیان خود در خدمت توسعه علم در جهان اسلام باشد.

انتهای پیام/