ثبت نام در المپیاد ۱۴۰۲ از فردا آغاز می شود
ثبت نام در المپیاد ۱۴۰۲ از فردا آغاز می شود
رییس باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: ثبت نام المپیاد ۱۴۰۲ به مدت یک هفته فردا آغاز می شود. سال آینده جمهور اسلامی ایران در المپیاد علمی فیزیک میزبان نخبگان ۸۰ کشور جهان خواهد بود.

به گزارش گروه جامعه تیکنا، سید رضا حسینی رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان امروز شنبه۱۸ آذرماه در نشست خبری با موضوع فعالیت ها و برنامه های باشگاه و درخشش دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی ” اظهار کرد: سال ۶۳ مسابقه ای انجمن ریاضی در سطح کشور با هدف گسترش رشته ریاضی و مهندسی این مسابقات برگزارشد. برنده های المپیک وقت به حضور رییس جمهور وقت، وزیر آموزش و پرورش و دکتر حسابی رسیدند. برای اولین بار در المپیاد کوبا ایران رتبه۲۰ را کسب کرد.

وی عنوان کرد: المپیاد ها برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی در دبیرستان برگزار شد، در دهه هفتاد المپیاد کامپیوتر و شیمی به المپیاد های باشگاه پژوهان اضافه شد و در سال ۸۱ سازمانی متناسب با نیاز های نخبگان تشکیل شد و همه دانش آموزان نخبه گروه هایی پژوهشی در رشته های مختلف ایجاد کردند، در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار ایران میزبان المپیاد شیمی بود.

وی گفت: درسال ۱۳۸۹و ۹۰ ادغام باشگاه دانش پژوهان و سازمان ملی استعدادهای درخشان، کاهش رتبه سازمان ملی استعداد های درخشان و اضافه شدن شش المپیاد به هفت المپیاد موجود ضربه هایی را به باشگاه دانش پژوهان زد. در سال ۸۷ واژه های حذف سمپاد و عدالت آموزشی رواج پیداکرد که ضربه نهایی به باشگاه دانش پژوهان بود.

حسینی گفت: رییس جمهور در سال ۱۴۰۰ تغییر ساختار باشگاه دانش پژوهان جوان را ابلاغ کردند. بهمن ماه سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار نفر در مرحله اول المپیاد علمی، ۱۲ هزار هم در مرحله دوم المپیاد شرکت کردند. در هر ۱۴ رشته ۴۰ تا ۵۰ نفر شرکت کرده که مجموعا ۶۵۰ نفر می شود و از تابستان دوره های آموزشی برای این تعداد دانش آموزدر ۱۴ رشته برگزار می شود گروه های المپیادی به دو گروه هفت گانه تقسیم می شود که هفت آزمون مورد قبول و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ۷ گروه در رشته های جدید است، برگزیدگان ۷ گروه مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانند بدون آزمون سراسری در دانشگاه ها پذیرش می شوند.

وی افزود: حدود ۶۵ تا ۷۰ نفر در رشته های مصوب به صورت سالیانه در آزمون شرکت کرده که از این تعداد ۲۸ نفر عضو تیم ملی المپیاد و انجمن المپیاد کشور می شوند.

وی ادامه داد: پیش از همه پیش از المپیاد ضعف هایی داشته که در راستای عدالت آموزشی آثاری را تولید کند که از آن غافل بوده و همچنین از اتفاقات پس از مدال آوری المپیاد و هدایت نخبگان به مسائل کشور غفلت کردیم.

حسینی عنوان کرد: جمهوری اسلامی برای اولین بار دونفر موفق به بردن جایزه فیلدرز شدند، افراد برگزیده در المپیاد ها ۱ درصد از نخبگان است و باید تک تک آنها اهمیت داشته باشد. برخی از دروس دانشگاهی برای همه نخبگانی که مدال آور هستند، حذف می شوند.

وی ادامه داد: مهاجرت نخبگان یکی از تهدید هایی است که در کشور وجود دارد و در این راستا سازمان وظیفه حمایت و هدایت نخبگان دارد. دایره ارتباطات باشگاه با سازمان نخبگانی و سمپاد متفاوت است، ما۱۳۰ هزار دانش آموز سمپاد داریم، تعامل باشگاه با نخبگان بیشتر از سازمان نخبگانی است.

حسینی بیان کرد: عوامل اهمیت باشگاه دانش پژوهان جوان تضاد منافع سازمانی بین نخبگان المپیادی و سازمان پرورش استعداد های درخشان، تمرکز برنخبه پروری، توجه به نیاز های نخبگان است که برای این عوامل نیاز به سیستم پویا است.

رییس باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: المپیاد ترکیباتی ایران طراحی شده است که. چند کشور در این المپیاد شرکت می کنند المپیاد هندسی با حضور ۶۵کشور برگزار می شود. هدف ایجاد باشگاه عدالت اموزشی، ارتقا دانش نخبگان، شبکه سازی بین نخبگان است. فرایند استقلال باشگاه بعد از توجه باشگاه دانش پژوهان آغاز شده است وهم اکنون در مرحله نهایی این فرایند هستیم.

وی ادامه داد : در راستااتصال نخبگان به صنعت و در ارتباط با محیط بین المللی باشگاه با کشور چین اقداماتی انجام گرفته است. چین در المپیاد های علمی رتبه یک را دارد و در سال گذشته کشور چین با هزینه های خود از دانش آموزان نخبه ما دعوت به دوره های آموزشی خود کرد. ۶ دانش آموز نخبه ما درمسابقات نجوم روسیه شرکت کردند و مدال طلا را کسب کردند.

حسینی گفت: ما در دوسال اخیر در قالب المپیاد ها پیشرفت چشمگیر داشتیم، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۲۶ مدال داشتیم و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۰ مدال کسب کردیم، ثبت نام المپیاد ۱۴۰۲ به مدت یک هفته فردا آغاز می شود. سال آینده جمهور اسلامی ایران در المپیاد علمی فیزیک میزبان نخبگان ۸۰ کشور جهان خواهد بود.

رییس باشگاه دانش پژوهان برای دانش آموزان نخبه در المپیاد جدید در تلاش هستیم که سهمیه آزمون ورودی دانشگاه ها در نظر بگیریم که با همکاری وزارت علوم و بهداشت به زودی به نتیجه خواهیم رسید.