تکنیک‌های نوین تولید داروهای گیاهی
تکنیک‌های نوین تولید داروهای گیاهی
استاد بیوتکنولوژی دانشگاه قائد اعظم اسلام­ آباد پاکستان گفت: استفاده از تکنیک‌های کشت سلول گیاهی جایگزین بسیار مناسبی برای تولید داروهای گیاهی ارائه می­ دهند.

به گزارش گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، بیلال حیدر عباسی، استاد بیوتکنولوژی دانشگاه قائد اعظم اسلام­آباد پاکستان، بیان کرد: استفاده از تکنیک‌های کشت سلول گیاهی جایگزین بسیار مناسبی برای تولید داروهای گیاهی ارائه می­ دهند. در مقایسه با گیاهان کشت شده در مزرعه، این نوع کشت سلولی را می ­توان در شرایط کنترل شده انجام داد.

به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(ص)، حیدر عباسی در نهمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری، بیان کرد: آگاهی درباره‌ مواد شیمیایی گیاهی رو به افزایش است. زیست‌داروها مزایای مغذی دارند و جایگزین داروها می ­شوند. با این حال، برنامه‌های جایگزین که پاسخگوی نیازهای مربوط به تامین مواد شیمیایی گیاهی باشند یافت خواهند شد.

وی افزود، به کارگیری تکنیک‌های کشت سلول گیاهی جایگزین بسیار مناسبی برای تولید داروهای گیاهی ارائه می ­دهند. در مقایسه با گیاهان کشت شده در مزرعه، این نوع کشت سلولی را می ­توان در شرایط کنترل شده انجام داد.

استاد دانشگاه قائد اعظم تاکید کرد، علاوه بر آن، این کشت‌های سلولی امکان بهینه ­سازی فرآیند، تشریح بیوسنتز، مهندسی متابولیک و غیره را فراهم می­ کنند. در بسیاری از موارد، سطوح تولید متابولیت ­های ثانویه در کشت‌های سلولی گیاهی بسیار پایین است.

حیدر عباسی خاطر نشان کرد:  راهکارهای مختلفی جهت رفع این مشکلات طراحی شده است. استخراج کارآمدترین راهکار برای تاثیر گذاشتن بر بیوسنتز متابولیت ­های ثانوی ه­ای است که در سلولئ ­های گیاهی به لحاظ تجاری قابل دوام باشند. استخراج کننده ­ها منشا زیستی یا غیر زیستی دارند و می ­توانند با ارتقای متابولیت‌های فعال زیستی باعث تولید اشکال مختلف سپر گیاهی شوند.

نهمین دوره از نشست برنامه تجربیات علم و فناوری (استپ) همزمان با هفته جایزه مصطفی(ص) و آیین اعطای پنجمین دور این جایزه، ۸ و ۹ مهر در اصفهان و با همکاری دانشگاه‌ها و شهرک علمی و تحقیقاتی این شهر برگزار ‌شد. فراخوان دوره ششم جایزه مصطفی(ص) در دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد. مهلت اشخاص حقیقی و حقوقی علمی و فناوری برای معرفی و ارسال آثار نامزد در این دوره از اعطای جایزه مصطفی(ص) تا روز شنبه، ۱۰  شهریور ۱۴۰۳ (۳۱ آگوست ۲۰۲۴) اعلام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی معرفی نامزد و یا ارزیابی و داوری این آثار و ثبت آن در سامانه؛ به درگاه www.mustafaprize.org مراجعه نمایید.

انتهای پیام/