تولید محتوای آموزشی تخصصی برای ارتقای سطح مهارت ناشنوایان
تولید محتوای آموزشی تخصصی برای ارتقای سطح مهارت ناشنوایان
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: در این مجموعه دوره‌های آموزشی تخصصی برای رفع نیازهای ناشنوایان و ارتقای سطح توانمندی آن‌ها طراحی و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه زندگی و نوآوری تیکنا، توسعه فناوری‌های هوشمند فرصتی را در اختیار گروه‌های مختلف جوامع بشری قرار داده است تا بسیاری راحت‌تر از گذشته فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. مزیت‌های پیشرفت در فرایند‌های ساخت و تولید دستگاه‌های الکترونیکی و خدمات آنلاین صرفا شامل حال افرادی خاص نمی‌شود و حالا به لطف ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه پلتفرم‌های متنوع کاربران در هر سن و با هر میزانی از توانایی جسمی می‌توانند به راحتی خدمات سرویس‌های هوشمند بهره‌مند شوند.

افرادی که از لحاظ توانایی‌های جسمی محدودیت دارند نسبت به سایر کاربران نیازمند ایجاد زیرساخت دسترسی ویژه‌ای به سرویس‌های آنلاین و فناوری‌های هوشمند هستند. باتوجه به نیازهای توان‌یابان برای استفاده از خدمات دیجیتال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور سرویس‌های خاصی را طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند تا این دسته از کاربران به راحتی از گوشی‌های هوشمند و خدمات آنلاین استفاده کنند. مجموعه آموزشی دفینو از جمله شرکت‌هایی است که به طور ویژه برای ارتقای سطح مهارت و توانایی‌های تخصصی ناشنوایان فعالیت می‌کند. برای اطلاع از جزئیات فعالیت این شرکت با سعید رنگ آمیز طوسی، مدیرعامل دفینو گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را از نظر می‌گذاریم.

تیکنا: شرکت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و چه خدماتی را به جامعه هدف خود ارائه می‌دهید؟

طوسی: این شرکت در زمینه تولید محتوای تخصصی برای ناشنوایان فعالیت می‌کند. تا به حال بیش از ۵۰۰ محتوا در حوزه‌های آموزش، فرهنگی، اجتماعی و اخبار برای ناشنوایان تولید کرده‌ایم. شرکت دفینو ۵ سال سابقه فعالیت دارد و به لطف خدا در این مدت موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به مقام برتر کارآفرینی اجتماعی در سال ۱۳۹۸ و مقام دوم کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد. اعضای اصلی گروه دفینو نیز که از جامعه ناشنوا تشکیل شده‌اند دو برادر خودم هستند. در واقع ما به صورت خانوادگی در زمینه تولید محتوای تخصصی برای ناشنوایان کار می‌کنیم.

**ویژگی‌های محتوای تخصصی برای ناشنوایان

محتوایی که در شرکت دفینو تولید می‌شود مطابقت کامل با نیازهای ناشنوایان دارد. به عنوان مثال ویدئوهایی که این شرکت تولید و منتشر می‌کند همگی هم دارای زیرنویس هستند و هم توسط مترجم زبان اشاره ترجمه می‌شوند. استانداردهای لازم برای تولید ویدئویی از قبیل شیوه ترجمه، نوع متن و ساده‌سازی متن را تعریف کردیم و تمام محتوا با این استاندارد هماهنگ هستند. این مجموعه اولین ویدئوی ویژه ناشنوایان در ارتباط با آسیب‌های گرایش به مواد مخدر را با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر تولید کرد. موضوع این ویدئو مسئله‌ای بوده است که اعضای این شرکت پس از بررسی و آسیب‌شناسی به آن رسیدند و تصمیم گرفتیم محتوای مورد نیاز در این زمینه را تولید کنیم.

برخی از محتواها مثل اخبار به صورت دوبار در هفته آماده و در بستر شبکه‌های اجتماعی و سایت دفینو منتشر می‌شود. تولید محتوای ویژه در زمینه مسائل فرهنگی و مذهبی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

**دسترسی رایگان کاربران ناشنوا به ویدئوهای آموزشی

باتوجه به شناختی که مردم و جامعه ناشنوایان مشهد مقدس از ما پیدا کرده‌اند و همچنین ارتباطات خودمات هم اکنون شرکت دفینو حدود ۲ هزار کاربر در این شهر و در سطح کشور ۵ هزار و ۸۰۰ کاربر دارد. به طور کلی بازخورد کاربران نسبت به محصولات ما رضایت‌بخش بوده و تا کنون با چالش جدی مواجه نبوده‌ایم. محتوای تولیدی این شرکت به صورت رایگان از طریق سایت دفینو در اختیار ناشنوایان قرار می‌گیرد. هم اکنون در حال تولید پکیج‌های تخصصی برای کاربران هستیم به عنوان پروژه تولید بسته تخصصی زبان اشاره و بسته آموزش مقدماتی و پیشرفته خیاطی را در دست اجرا داریم. البته دسترسی به این بسته‌های آموزشی با پرداخت هزینه امکان‌پذیر است ولی سایر ویدئوهای آموزشی رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

**نیازهای اساسی ناشنوایان در حوزه محتوا دیجیتال چیست؟

آگاهی از اخبار ایران و جهان از جمله نیازهای جامعه ناشنوایان است و این گروه از جامعه می‌خواهند به طور مرتب از اخبار جدید اطلاع داشته باشند. تویلد اخبار هماهنگ با توانایی‌های ناشنوایان یکی از برنامه‌های مستمر این شرکت است. در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک به رسانه ناشنوایان کشور تبدیل شویم تا ناشنوایان عزیز با مراجعه به سایت دفینو به محتوای مورد نظر خود دست یابند. همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های جامع برای ناشنوایان هستیم. ارائه برنامه‌های آموزشی نظیر فوتوشاپ از جمله پروژه‌های آتی دفینو است.

بسیاری از ناشنوایان از کمبود مترجم زبان اشاره در کشور رنج می‌برند در همین راستا می‌خواهیم سرویس درخواست مترجم را راه‌اندازی کنیم. از طریق این سرویس کاربران می‌توانند به صورت آنلاین با مترجم زبان اشاره ارتباط برقرار کرده و پیام خود را به فرد یا سازمان مورد نظرشان برسانند یا حتی در هر کلاسی که شرکت کنند محتوا به صورت آنلاین برای کاربران ناشنوا ترجمه می‌شود.

در زمینه آموزش بسته‌های آموزشی به صورت ویدئویی در سایت شرکت قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند این ویدئوها را خریداری و استفاده کنند همچنین کسانی که در شهر مشهد حضور دارند می‌توانند در کلاس‌های آموزش حضوری شرکت کنند. کلاس‌های حضوری شرکت دفینو در رشته‌های کامپیوتر، سفالگری، صنایع دستی و هنرهای تجسمی همراه با مترجم زبان اشاره برای ناشنوایان برگزار می‌شود. در برنامه‌ریزی جدید شرکت بستر برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین نیز در حال آماده‌سازی است تا کاربران از اقصی نقاط کشور امکان حضور در کلاس‌های آموزشی مورد نظر خود را داشته باشند. پس از برگزاری هر دوره از کلاس‌ها مدرک معتبر سازمان فنی و حرفه‌ای به افراد شرکت‌کننده اعطا می‌شود.

**آموزش‌های شما منجر به اشتغال شده است؟

اشتغال و بازار کار موضوع بسیار گسترده‌ای است و اینکه یک نفر بخواهد وارد بازار کار شود نیازمند ایجاد زیرساخت‌های متعددی است. تعدادی از افرادی که در دفینو آموزش می‌ببنند باتوجه به نیازهای این شرکت در همین مجموعه به‌کارگیری می‌شوند. اگرچه سازمان‌های مختلفی برای جذب ناشنوایان آموزش دیده به ما قول همکاری داده‌اند ولی روند جذب و اشتغال‌زایی برای این گروه از جامعه تاکنون مطلوب نبوده است. در حال حاضر این شرکت با شهرداری مشهد، اداره ورزش و جوانان استان خراسان رضوی و ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری می‌کند. خوشبختانه این سه سازمان تا به حال پای کار بوده‌اند و هرگاه ما مراجعه‌ای به این سازمان‌ها داشته‌ایم همکاری لازم را کرده‌اند.

**آموزش رانندگی برای ناشنوایان

یکی دیگر از برنامه‌های در حال اجرای این شرکت آموزش رانندگی به ناشنوایان است. ناشنوایان به دلیل محدودیت‌هایی که دارند نمی‌توانند مانند سایر افراد جامعه در آموزشگاه‌های رانندگی ثبت‌نام کرده و ارتباط خوبی با مربی خود برقرار کنند. این شرکت تنها مجموعه‌ای در کشور است که دستگاه شبیه‌ساز رانندگی برای ناشنوایان را تهیه کرده است و ناشنوایانی که به دفینو مراجعه می‌کنند می‌توانند از طریق شبیه‌ساز رانندگی مهارت لازم را به‌دست آورند. همچنین محتوای کتاب آیین‌نامه نیز به زبان اشاره برای ناشنوایان ترجمه شده است تا این گروه برای دریافت گواهینامه رانندگی با مشکلی جدی مواجه نباشند.

انتهای پیام/