توسعه بازار بازی‌های رایانه‌ای ایرانی، هدف اصلی برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر
توسعه بازار بازی‌های رایانه‌ای ایرانی، هدف اصلی برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: مهم‌ترین هدف برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر ایجاد بستری برای شبکه‌سازی بین بازی‌سازان و سرمایه‌گذاران است.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری سرگرمی تیکنا، محمد امین حاجی هاشمی؛ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست خبری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: بازی‌سازان همواره علاقه دارند با ناشران قوی و مشاوران خبره و همچنین مجموعه‌های سرمایه‌گذاری ارتباط بگیرند ولی بستری برای ایجاد چنین شبکه‌ای در کشور وجود نداشت. البته فعالیت‌های کوچکی در برخی از استان‌ها انجام می‌شود ولی به اندازه کافی فراگیر نیست.

وی افزود: بازی‌های رایانه‌ای یک ظرفیت عظیم فرهنگی دارد و امروز بازی به صورت رسانه‌ای قدرتمند جای خود را در بین بزرگسالان و کودکان باز کرده است. طبق خرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور وجود دارد که به طور متوسط روزانه ۹۵ دقیقه به بازی کردن می‌پردازند. میانگین سنی گیمرها در ایران ۲۳ سال است و در مقایشه با پیمایش‌های قبلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کاهش محسوسی در میانگین سنی بازیکنان مشاهده می‌شود.

**بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی‌سازی دی ماه برگزار می‌شود

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: بیش از ۵۰ بازی رایانه‌ای ایرانی که بیش از یک میلیون بار نصب شده‌اند شناسایی شده است. این مسئله از لحاظ علمی و تجاری اهمیت بالایی دارد. بازی‌های جدی به جنبه علمی و فناورانه بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند. باتوجه به ظرفیت عظیمی که در این بخش وجود دارد و درخواست‌های متعدد بازی‌سازان نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر برگزار می‌شود. این رویداد به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی‌سازی در کشور در دی ماه برگزار می‌شود. جشنواره امسال علاوه بر جوایز فرهنگی و هنری، جوایزی از جنس سرمایه‌گذاری هم دارد. در این دوره از جشنواره ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در کنار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حضور دارد.

حاجی هاشمی بیان کرد: بخش سرمایه‌گذاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر به منظور فراهم کردن فرصت ارتباط بین بازی‌سازان و سرمایه‌گذاران از ماه آینده در مجموعه ۱۰۰ استارت‌آپ آ؛از می‌شود. در نهایت نتیجه ارزیابی شرکت‌های سرمیاه‌گذار و همچنین نظر داوران برای معرفی بازی‌های برتر در دی ماه اعلام می‌شود.

**برنامه‌ریزی برای توسعه بازار بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری

حاجی هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار تیکنا درباره برنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تسهیل حضور بازی‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی گفت: فضای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر به شکلی است که می‌توان آن را محرکی برای نمایش هرچه بهتر دستاوردهای صنعت بازی‌سازی دانست و می‌کوشیم بازی‌های برتر را برای عرضه در بازارهای بین‌المللی معرفی کنیم. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در چند سال پیش با مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری همکاری می‌کند و اخیراً نیز برای گسترش همکاری‌های بین دو مجموعه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. آخرین اقدام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تقویت حضور بازی‌سازان کشورمان در بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزاری هفته فرهنگی با حضور بازی‌سازان ایرانی در کشور روسیه بود.

در ادامه این نشست خبری محمد صادق دهنادی؛ مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: در فاز اول نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر سرمیاه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌های برتر در نظر گرفته شده است ولی این تنها نقطه آغاز است و در آینده تسهیلات با مبالغ بیشتری اختصاص داده می‌شود.

**بازی‌های رایانه‌ای ایرانی مخاطبان جهانی دارند

وی تأکید کرد: قصد داریم این جشنواره نیز همانند سایر جشنواره‌های فجر در کشور به رویداد ملی و بین‌المللی تبدیل شود. نگاه بنیاد ملی بازی‌های راینه‌ای صرفا این نیست که کار نمایشی انجام شود بلکه می‌خواهیم نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر رویدادی تخصصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های رایانه‌ای باشد. بررسی‌ها حاکی در آن است که حدود ۴۰ درصد از هزینه‌کرد بازی‌های رایانه‌ای از سوی گیمرهای موبایل به بازی‌های رایانه‌ای ایرانی اختصاص دارد و هم اکنون بسیاری از بازی‌های ایرانی در کشورهای مختلف دنیا کاربر دارند. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر فرصتی است تا بازی‌سازان کشورمان بیش از پیش ظرفیت‌های خود را معرفی کنند. دیگر نکته تأثیرگذار در صنعت گیم ایجاد شبکه بین بازی‌سازان و دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده است. ما به دنبال ایجاد چنین شبکه‌ای هستیم و قطعاً یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای نیز همین مسئله است.

دهنادی ادامه داد: برای اینکه تمام فرایند داوری در نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر شفاف باشد از روز راه‌اندازی سایت جشنواره آئین‌نامه داوری نیز در سایت بارگذاری می‌شود. گروه داوری به نحوی انتخاب شده‌اند که مورد تأیید همه سلایق و تفکرات در اکوسیستم بازی‌سازی باشند. یکی از جنبه‌های داوری در این دوره داوری بر اسا سبک و ژانر است. موضوع خانواده در بازی‌های رایانه‌ای برای بنیاد اهمیت خاصی دارد و به همین دلیل جایزه خاصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. بهترین به‌روزرسانی هم در این دوره از جشنواره جایزه مستقل دریافت می‌کند. انتظار داریم امسال شاهد حضور پررنگ بازی‌سازان شهرستانی در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر باشیم.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق امضا شد.

انتهای پیام/