بنیاد ملی علم ایران از ۷۰ کُرسی پژوهشی حمایت کرد
بنیاد ملی علم ایران از ۷۰ کُرسی پژوهشی حمایت کرد
سلطانی گفت: بنیاد ملی علم ایران در ۲ دهه گذشته تاکنون از حدود ۷۰ کُرسی پژوهشی در رشته‌های مختلف حمایت کرده که هشت کرسی مربوط به علوم انسانی است.

به گزارش گروه زیست بوم فناوری و نوآوری تیکنا، علی محمد سلطانی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش بین‌المللی «مولوی‌پژوهی» در دانشگاه اصفهان افزود: با وجود ظرفیت‌های لازم برای حمایت از کرسی‌های پژوهشی در بنیاد ملی علم ایران، استقبال استادان علوم انسانی و ادبیات فارسی از آن کم بوده است و انتظار داریم از طرح‌های بیشتری در این بخش، حمایت کنیم.

کرسی پژوهشی، اعتبار پژوهشی است که در راستای اهداف بنیاد ملی علم ایران و برای اجرای یک برنامه راهبردی تحقیقاتی متشکل از مجموعه ای از فعالیت‌ها و طرح های هدفمند به پژوهشگران مُمتاز حقیقی ایرانی مقیم کشور تخصیص می یابد.

سلطانی با بیان اینکه بنیاد ملی علم ایران از کرسی های پژوهشی در زمینه‌های مختلف مانند علوم پایه، پزشکی، فنی و مهندسی، معارف دینی، کشاورزی و علوم دامی حمایت می کند، اظهار داشت: بودجه این بنیاد امسال با توجه خوبی که مسوولان معطوف داشتند، افزایش یافت و محدودیتی برای پذیرش طرح‌های پژوهشی نداریم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی علم ایران همان «صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور» است که بتازگی به این عنوان تغییر نام داده است، اضافه کرد: یکی از محورهای این بنیاد، اعطای کرسی های پژوهشی با هدف گسترش علم و ادب در کشورمان است.

رییس بنیاد ملی علم ایران ادامه داد: با واگذاری این کرسی‌ها، در واقع به استادان و افراد برجسته و دانشمند فرصت داده می شود تا به مدت چند سال بر روی یک موضوع تمرکز و پیام خود را بر اساس نتایج حاصل از پژوهش بر روی آن به جامعه منتقل کنند.

وی، یکی از این کرسی های پژوهشی را «مولوی پژوهی» عنوان و خاطرنشان کرد: این کرسی در سال ۱۳۹۵ اعطا شد و با توجه به اهمیت آن درخواست کردم که مدت زمان فعالیت آن پنج سال دیگر تمدید شود تا به اثرگذاری اجتماعی برسد.

رییس بنیاد ملی علم ایران از استادان و پژوهشگران خواست تا طرح های علمی، رساله‌های دکترا و پژوهش‌های پسا دکترای خود در زمینه های مختلف از جمله ادبیات فارسی را به این بنیاد ارسال کنند تا مورد حمایت قرار گیرد.

سلطانی، یکی از اهداف فعالیت های این بنیاد را توجه به اثرگذاری پژوهش ها در جهان و پرورش انسان دانست و گفت: بزرگانی مانند مولوی از مهمترین شواهد برای سرآمد بودن کشورمان در دنیا هستند و ما نیز باید دانشمندان خود را به جایگاهی برسانیم که صاحب نام و اندیشه در جهان باشند.

وی، یکی دیگر از رویکردهای بنیاد ملی علم ایران را توجه به نیازهای امروز و فردای جامعه عنوان و اضافه کرد: پژوهش در زمینه آثار و افکار مولوی برای امروز ما حرف های بسیاری دارد و باید بدنبال استخراج حرف های امروزی در ادبیات فاخر کشورمان باشیم.

سلطانی با بیان اینکه حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران در قالب رساله دکترا، طرح پسا دکترا، طرح پژوهشی و کرسی پژوهشی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما در طرح های بین‌المللی نیز مشارکت و حمایت داریم بطوریکه امسال یک فراخوان در زمینه ادبیات فارسی بطور مشترک با ازُبکستان خواهیم داشت.

سلطانی، برخی از رویکردهای این بنیاد برای بهبود حمایت‌ها را «برنامه محوری» و «چابکی بیشتر در فرایندها» دانست و افزود: توسعه همکاری های ملی و بین‌المللی در جهت هم افزایی با پژوهشگران و برگزاری رویدادهایی مانند «شب علم» در شهرهایی مانند اصفهان نیز از دیگر رویکردهای بنیاد ملی علم ایران است.

مولوی حلقه پیوند فرهنگی و ادبی ملت‌های فارسی زبان است

سفیر تاجیکستان در ایران نیز در پیام خود به همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی که بصورت تصویری پخش شد، گفت: هیچ ادبیاتی در دنیا به اندازه فارسی نتوانسته است تعداد بیشماری از بزرگان ادب را به بشریت تقدیم کند که یکی از مهمترین آنها مولوی است.

نظام‌الدین زاهدی افزود: مولوی با خلاقیت بی نظیر خود در اعتلای شعر و ادب فارسی مقام ویژه‌ای دارد و جهان امروز را تسخیر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مولانا در تاجیکستان از محبوبترین و معروفترین شاعران فارسی زبان است، اظهار داشت: مولانا، نماد هویت فرهنگی و حافظه تاریخی تاجیک ها محسوب می‌شود.

زاهدی با اشاره به اینکه امروزه مثنوی‌خوانی در بین تاجیک ها رواج دارد، خاطرنشان کرد: در زمان استقلال تاجیکستان، مولوی پژوهی بعنوان یکی از مهمترین رشته های ادبیاتی و عرفان شناسی شکل گرفت و رونق یافت.

سفیر تاجیکستان در ایران تاکید کرد: مولانا، حلقه پیوند فرهنگی و ادبی ملت‌های فارسی زبان است و میراث او با گذشت عصرها، از محدوده یک ملت و کشور فراتر رفته و « فراملی » شده است.

وی اضافه کرد: پایبندی به آثار و افکار مولانا می تواند سبب رهایی انسان از مشکلات دنیای فانی شود.

به گزارش ایرنا، چهارمین «همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی» روز یکشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد و توسط دانشگاه اصفهان و کرسی مولوی‌پژوهی با همکاری بنیاد ملی علم ایران، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی، کمیسیون ملی یونسکو در ایران و شماری دیگر از دانشگاه ها و مراکز علمی داخل و خارج برگزار می‌شود.

این رویداد قرار است با برگزاری نشست‌های تخصصی و معرفی پژوهش‌های برتر آن تا آذر امسال ادامه یابد.

محورهای این رویداد فرهنگی و علمی، پذیرش مقاله به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی، برگزاری نشست‌های تخصصی، اعطای فرصت پسا دکترا، انتخاب و معرفی پژوهش‌های برتر حوزه مولوی پژوهی در قالب رساله، مقاله و کتاب و برگزاری رویدادهای کمک نوآور(startup) است.

مراکز علمی و دانشگاه‌هایی از آلمان، ژاپن، چین، هند، بنگلادش، افغانستان و برخی از کشورهای عربی بمنظور مشارکت در برگزاری نشست های تخصصی در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.