بسته‌ای خاص برای رشد دانش بنیان‌های مناطق محروم و کمتربرخوردار تدوین می‌شود
بسته‌ای خاص برای رشد دانش بنیان‌های مناطق محروم و کمتربرخوردار تدوین می‌شود
خیاطیان خبری خوش به دانش بنیان های مناطق کمتربرخوردار و محروم کشور داد و گفت: بسته ای خاص برای این مناطق تدوین خواهیم کرد و امیدواریم منجر به رشد دانش بنیان ها در مناطق محروم کشور شود.

گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا: لاله قلی پور؛ تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در سال گذشته مشوقی برای رشد شرکت های شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور شده است. در حال حاضر صلاحیت نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان از طریقق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری احراز شده است. هر چند که پراکندگی این شرکت ها در کشور و به خصوص مناطق کمتربرخوردار و محروم بسیار کمتر از ثبت این شرکت ها در دیگر استان ها است.

محمدصادق خیاطیان یزدی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری روز ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه تاکنون ۶۲ درصد از شرکت‌های دانش بنیان، حداقل یکی از خدمات صندوق نوآوری وشکوفایی را دریافت کرده‌اند، می گوید: «بیش‌ترین تسهیلات و منابع صندوق به استان تهران با ۵۶ درصد، اصفهان با ۳۹ درصد و نیز خراسان رضوی با ۵ درصد اختصاص داده شده است. به برخی از استان‌ها به دلیل تعداد کم دانش بنیان ها، منابع و تسهیلات کمتری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شده است. برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان ۴ دهم درصد از شرکت‌ها مستقرند و سهمشان از منابع صندوق نیز ۵ دهم درصد است. امیدواریم با افزایش تعداد شرکت‌ها ‌تامین منابع بیشتری صورت گیرد‌.»

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به سوال خبرنگار تیکنا که «تدابیر صندوق برای طراحی مشوق ها در راستای افزایش تعداد دانش بنیان ها در استان های محروم چیست؟» عنوان می کند: «تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان از طریق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است. قاعدتا صندوق مکلف است به شرکت های تایید صلاحیت شده خدمات بدهد. با توجه به همه ظرفیت های خوبی که در همه استان های کشور وجود دارد باید برنامه ریزی صورت بگیرد که این ظرفیت ها را شکوفا کنیم.»

رشد

هر چند در سالیان اخیر بحث مهاجرت از داخل به خارج از کشور به یکی از مسائل حاکمیت تبدیل شده است اما سیل مهاجرت در بسیاری از مواقع از داخل به داخل و عموما به پایتخت است. خیاطیان در این باره می گوید: « می بایست اسباب نگهداشت جوانانی را که به تهران مهاجرت می کنند را در مناطق خودشان فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: 

جزییاتی از بسته رشد تولید محصولات ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان

مساله فعلی تنها مهاجرت از داخل به خارج از کشور نیست، مهاجرت داخلی از یک استان به استان دیگر نیز زمینه ساز مسائل بسیاری می شود باید با ایجاد زیرساخت و توسعه در تمامی استان ها نیز تلاش کنیم که از میزان مهاجرت داخلی نیز کاسته شود در این راستا شرکت های دانش بنیان می توانند یکی از این زمینه ها باشند.»

وی می افزاید: «وقتی یک شرکت دانش بنیان می شود نگاه محلی به آن شرکت از بین می رود و به این دلیل که محصولات تولیدی آن شرکت در سطح کشور و حتی در مواردی در به خارج از کشور صادر می شود و لذا نگاه کلان باید به آن شود در بسیاری از استان ها این توانمندی قابل مشاهده است.»

امیدواریم با افزایش تعداد شرکت‌ها ‌در مناطق محروم تامین منابع بیشتری صورت گیرد‌

به گفته خیاطیان این علاقه مندی در صندوق وجود دارد که اهتمام بیشتری در مناطق کمتر برخوردار داشته باشیم و می گوید: «در این مناطق فعالانه تر عمل می کنیم. اگر درخواستی از این مناطق به صندوق ارجاع شود استقبال بیشتری می کنیم از طریق صندوق های پژوهش و فناوری که بازوان ما هستند ورود می کنیم و نقش فعالانه تری بهشان داده ایم. با پارک های علم و فناوری و مراکز رشد این استانها تعامل بیشتری داریم تا با معرفی دانش بنیان های این استان ها به صندوق، نقش بیشتری در تامین مالی آنها داشته باشیم.»

در حوزه تسهیلات نیز به همین منوال است آنچه که به صندوق های پژوهش و فناوری شهرستان ها چه در افزایش سرمایه صندوق ها اعتبار خوبی در نظر گرفته ایم امکان خدمات مالی دادن به شرکت های مستقر در استان متبوع خود را می دهیم تا بتوانیم دسترسی این شرکت ها به منابع بانکی را تسهیل کنیم.»

وی در پایان خبری خوش به دانش بنیان های مناطق کمتربرخوردار می دهد و خاطرنشان می کند: «بسته ای خاص برای مناطق محروم و کمتربرخوردار تدوین خواهیم کرد که به زودی جزییات آنرا اعلام می کنیم و امیدواریم منجر به رشد دانش بنیان ها در مناطق محروم کشور شود.»