ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری پیگیری می‌شود
ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری پیگیری می‌شود
دبیر شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم گفت: این فرهنگستان به دنبال ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری است.

به گزارش گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، ناصر باقری مقدم امروز (دوشنبه) در نهمین همایش روز جهانی آینده در فرهنگستان علوم اظهار داشت: روز جهانی از یک دهه قبل توسط کشورهای مختلف گرامی داشته می شود و در فرهنگستان علوم‌ از سال ۱۳۹۳ همایش به همت شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم آغاز شد.

وی افزود: توجه به آینده و پیش بینی آینده از نیمه دوم قرن بیستم میلادی در دنیا مطرح شد و دلیل آن تلاطم زیاد محیط جهانی و عدم قطعیت برای برنامه ریزی آینده بود و کشورهای مختلف یه دلایل گوناگون از این انر استقبال کردند.

دبیر شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم تاکید کرد: بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آینده است. بر همین اساس رویکرد هنجاری در ادبیات حوزه مطالعات آینده نگاری ایجاد شد و در دستور کار کشورها قرار گرفت، مهم ترین مولفه این رویکرد این است که آینده یکتا و محتومی در جهان نیست و ما از بین آینده های مختلف به صورت خوداگاه انتخاب می کنیم و انتخاب های امروز ما آینده پیش‌رو را می سازد، این رویکرد مورد تایید قران هم هست آنجا که می‌فرماید ان الله لا یغیرو ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسکم.

باقری مقدم ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دو دهه اخیر توسعه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان آینده هنجاری توسط مقام معظم رهبری تعیین شد و در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی باید با این رویکرد به اینده ایران چشم دوخت. این چشم انداز باید در حوزه های مختلف علم و فناوری و بین دانشمندان گسترش یابد.

وی گفت: فرهنگستان علوم به دنبال ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری است.

باقری مقدم شعار امسال همایش روز جهانی آینده را آینده روشن اعلام کرد و اظهار داشت: این شعار انتخاب شده تا زمینه برای تفکر در این زمینه فراهم شود که چگونه می توان آینده ای روشن را برای کشور تحقق بخشید.

ادامه دارد…