اولین دمودی تجمیعی زیست‌بوم خلاق ایران برگزار شد
اولین دمودی تجمیعی زیست‌بوم خلاق ایران برگزار شد
اولین دمودی تجمیعی زیست بوم خلاق ایران در آخرین روز ماه شعبان و در واپسین روزهای زمستان با عنوان «اینجا زمستان نیست» برگزار شد.

به گزارش گروه فناوری نرم و خلاق تیکنا، اولین دمودی تجمیعی زیست‌بوم خلاق ایران در آخرین روز ماه شعبان و در واپسین روزهای زمستان با عنوان «اینجا زمستان نیست» برگزار شد. این رویداد که با تلاش مشترک دبیرخانه ایران خلاق و خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا برگزار شد، با استقبال خوب شرکت های خلاق و استارتاپهای حوزه صنایع فرهنگی و همچنین سرمایه گذاران خطرپذیر، صندوق ها و گروه های سرمایه فرشته، مواجه شد.

نفیسه شاهی نوری، مدیرعامل خانه خلاق ایلسا در خصوص مشارکت زیست بوم خلاق گفت: روزهای جذب سرمایه برای استارتاپها روزهای حساسی است. آنها با سختی فراوان از دره مرگ استارتاپها عبور می کنند و پس از اقبال اولیه بازار و تثبیت خود در بازار در مراحل بذری و سطوح مختلف سرمایه گذاری، با تدوین اسناد مالی به دنبال نمایش توان اقتصادی کسب و کار خود به سرمایه گذاران و تسهیم سهام خود با آنان هستند. در رویداد “اینجا زمستان نیست”، مشارکت بسیار خوبی از خروجی های پارک های فناوری، خانه های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق مستقل داشتیم. حدود ۹۰ طرح در سامانه ایران خلاق ثبت نام کردند که از این بین ۶۰ طرح برای داوری انتخاب شدند. در یک فرآیند فشرده، پنج داور طرح ها را داوری کردند و نهایتا ده تیم برای ارائه و ده تیم برای بخش نمایشگاه انتخاب شدند. تمام تلاش ما به انتخاب طرح ها با نگاه استانی و ملی بوده است. علاوه بر آن در دسته بندی طرح ها، از تنوع صنایع خلاق و فرهنگی بهره بردیم. در نهایت، استارتاپ اردوچی از رده تربیتی و آموزشی از تهران، استارتاپ ربیع پلتفرم فروش محصولات فرهنگی و مذهبی از قم، کوچینو در رده گردشگری از تهران، جایزی پلتفرم کودک از تهران، زرینفام در حوزه صنایع دستی از شیراز، پلتفرم انیمیشن از آذربایجان شرقی، ریواری در حوزه مد از زنجان، نقش خیال در حوزه معماری از اصفهان، کودکان ثروت ساز در زمینه سواد مالی کودک از تهران موفق به ارائه کسب و کارهای خود  به سرمایه گذاران شدند.

شاهی نوری افزود: برای نشان دادن عظمت زیست بوم خلاق نیازمند تطبیق و مقایسه آمار صنایع سخت و نرم هستیم که این رویداد نخستین تلاش برای گفتمان سازی اقتصاد این زیست بوم بود. لذا در خلال ارائه ها سه ارائه تد داشتیم. همدانی تهیه کننده

انیمیشن پسر دلفینی، نخچی دبیر کارگروه اسباب بازی ستاد توسعه فناوری نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استادحسین بنیانگذار مجموعه گردشکری سلامت دهکده ایرانی به بیان توفیقات خود در این سه صنعت پرداختند.

در ادامه سجاد صالحی، دبیر رویداد ایران خلاق در خصوص فرآیند این رویداد توضیح داد: تمام مراحل رویداد در پلتفرم ایران خلاق صورت گرفت. ثبت نام ها، تکمیل طرح کسب و کار تیم ها، ارجاع به داوران و صندوق ها در سامانه ایران خلاق به نشانی Iranekhalagh.ir انجام شد. در طول ارائه استارتاپها، کیوآرکدی برای دریافت نظرات سرمایه گذاران در اختیار آنان قرار گرفت. این پلتفرم در حال توسعه به منظور شتابدهی مجازی صنایع خلاق ملی و بومی است و در آینده بستری منحصر به فرد جهت ارتقای سطح زیست بوم خلاق کشور خواهد بود.

صالحی افزود: “اینجا زمستان نیست” اپیزود سرمایه گذاری ایران خلاق است. رویداد ملی ایران خلاق از بخش های مختلفی تشکیل شده است. بخش های نمایشگاهی، ارتقای منتورهای صنایع فرهنگی، همرسانی سازمانها و برندها با استارتاپها و فضای نوآوری، مذاکرات B2B، کارگاه های آموزشی و …تشکیل شده است که در سال پیش رو، شاهد اپیزودهای مختلف آن خواهیم بود.

صالحی در خصوص مشارکت سرمایه گذاران گفت: در این رویداد میزبان سرمایه گذاران ملی بودیم. اسنواونچر، داوین، هایمارت، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، صندوق کریمه، صندوق جلودار، شرکت سرمایه گذاری گروه تولید ملی، بیداویسی، کارایا، مرکز نوآوری امید، انجمن سرمایه گذاران نیک اندیش “اسنا”، هولدینگ برسا و …به بیان نظرات خود در خصوص تیم ها به صورت شفاهی و همزمان در سامانه پرداختند. علاوه بر آن، مدعوینی از وزارت صمت، وزارت ارشاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت داشتند که امیدواریم با ادامه تعامل در بستر پلتفرم شاهد ارتقای اقتصاد خلاق کشور باشیم.