انتخاب پروژه پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان پژوهش برگزیده
انتخاب پروژه پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان پژوهش برگزیده
پروژه مشترک پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری با شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی، به عنوان پروژه پژوهشی برگزیده وزارت نیرو در سال ۱۴۰۲ انتخاب شد.

به گزارش گروه زیست بوم فناوری و نوآوری تیکنا، پروژه پژوهشی” بهینه‌سازی و ارتقا سامانه جایابی بهینه تجهیزات حفاظتی و تحلیل شبکه توزیع” در امتداد و برای تکمیل یک کار تحقیقاتی چندین ساله در توسعه ابزارهای محاسباتی برای مطالعات پیشرفته شبکه‫‌های توزیع نیروی برق انجام شده است.

این تحقیق توسط حاجی آبادی، صمدی و رضایی، اعضای هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه حکیم سبزواری، با همکاری تیم تحقیقاتی مشتمل بر جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های برق و کامپیوتر دانشگاه و با همکاری و هم‌فکری مهندسین و مدیران زبده و باتجربه شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی انجام شده است.

توسعه نظری در مرز علم این پژوهش، منتج به چاپ مقاله‌هایی در نشریات معتبر علمی و پژوهشی و مقاله برتر ۲۷‌امین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع در سال ۱۴۰۲ شده است. اما مهمترین ویژگی این پژوهش طی کردن موفق مسیر توسعه تکنولوژی از سطوح پایین توسعه و آمادگی فناوری و یا همان TRLهای ۱ تا ۴ به سطوح بالای آن که همان خلق محصول فناور در قالب شرکت دانش‌بنیان در TLR های ۷ و ۸ در قالب انتقال تکنولوژی است.

باید توجه کرد که مهم‌ترین نیاز صنایع، محصولات با ارزش افزوده بالاتر که قاعدتا مبتنی بر فناوری هستند می‌باشد. بسیاری از این صنایع برای دستیابی به این محصولات حاضر به پرداخت هزینه‌های تحقیق و توسعه، به شرط رسیدن به محصول هستند. از طرفی بستر تحقیق و پژوهش دردانشگاه‌ها بدون لحاظ ادبیات انتقال تکنولوژی، بستر مناسب برای خلق محصول نمی‌باشد و قابلیت توسعه تا سطوح ۴ یا ۵ توسعه فناوری را دارد که پاسخگوی نیاز صنایع نیست. تکمیل این زنجیره تنها با ادبیات انتقال تکنولوژی به معنای رهسپاری دانش فنی خلق شده در بستر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای ارائه محصول به‌صورت تجاری و عمده فروشی به صنایع است.

گفتنی است، در این پروژه شرکت دانش‌بنیان داده پرداز سندباد به‌عنوان بستر تجاری لازم برای توسعه محصول ایجاد و در ناحیه فناوری دانشگاه حکیم سبزواری مستقر شده است.