افزایش گرنت و حمایت از پایان نامه‌های فناورانه دانشجویان دانشگاه تهران با سامانه “پارسا”
افزایش گرنت و حمایت از پایان نامه‌های فناورانه دانشجویان دانشگاه تهران با سامانه “پارسا”
فکور گفت: افزایش گرنت‌های دانشجویی و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه تهران از طریق سامانه پارسا که امروز رونمایی می‌شود انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه زیست بوم فناوری و نوآوری‌ تیکنا، مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که صبح امروز در محل تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد به تشریح فعالیت‌های معاونت پزوهشی این دانشگاه در سه ساله اخیر پرداخت.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ سال برنامه ریزی برای پژوهش و فناوری بود، سال ۱۴۰۱ سال پیگیری مجوزهای لازم و ایجاد روندهای مناسب برای این امر مهم و امسال نیز به دنبال پیگیری موضوعات و آیین نامه و مصوبات هستیم. در این خصوص مجوز افزایش سه برابری گرنت‌های فناوری برای اعضای هیات علمی داشتیم.

فکور اظهار کرد: در آیین نامه مالکیت فکری که نیز اخیرا مصوب شده است و برای دانشگاه هایی که است که می خواهد از این آیین‌نامه نیز در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهش و فناوری در دانشگاه استفاده می شود.

وی افزود: افزایش گرنت‌های دانشجویی و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه تهران از طریق سامانه پارسا که امروز رونمایی می‌شود، انجام می شود.

فکور تصریح کرد: گرنت های مختلف برای دانشمندان یک و دو درصد و دانشمندان جوان اختصاص یافت. همچنین گرنت ها برای مجلات در نطر گرفته شد و به سردبیران ابلاغ شد و صحبت شد که این رقم را به صورت مستقیم برای اعضای هیات علمی واریز کنیم.

وی در تشریح اقدامات اداره کل سیاست‌گذاری و توسعه پژوهشی که دبیرخانه این جشنواره است، گفت: شمار انتشارات دانشگاه تهران در اسکوپوس ۶ هزار مقاله در سال است سال پژوهشی داریم. انتشارات در wos تعداد ۴ هزار مقاله بود. در اداره کل سیاست‌گذاری و توسعه پژوهشی بحث فرصت های مطالعاتی، نطام وظیفه، برگزاری همایش ها، دستورالعمل های تسهیلات پسادکتری و … است. جایگاه دانشگاه تهران در نظام رتبه بندی شانگهای در محدوده ۴۰۰ تا ۵۰۰ و در کشور در رتبه نخست. در کیو اس دارای رتبه ۳۶۰ و رتبه دوم در کشور هستیم. در رتبه بندی آموزش عالی تایمز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ و در کشور در رتبه سوم قرار داریم.

فکور در رابطه با موضوع اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت خاطرنشان کرد: به قراردادهای طرح کاربردی با صنایع مختلف برمی گردد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد داشتیم. مشکلات در پرداخت در طرح های کاربردی داریم. قراردادهای مادر صرفا برای حمایت از رساله های دانشجویی اختصاص یافته است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در رابطه با موضوع اداره کل سیاست‌گذاری فناوری و نوآوری نیز افزود: ایجاد شبکه با سازمان ها و صنایع، ایجاد شبکه بورسی و فرابورس و البته فراخوان برای شرکت های فناور، ارزیابی و … برای معرفی در جشنواره پژوهش از کارویژه های این بخش بوده است.

وی در رابطه با موضوع اداره کل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران گفت: نشریات ارتقا یافته در آخرین ارزیابی وزارت علوم رشد بسیار خوبی داشته اند.

فکور در خصوص موضوع کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تامین منابع علمی دانشگاه تهران نیز گفت: خرید ۱۲۸۸ عنوان کتاب، خرید ۱۲ نسخه از نشریات، صحافی ۱۲۶۲ مجموعه مجلات و روزنامه ها، خرید ۲۱۵۷ نسخه روزنامه و نیز ۳ کتاب دیجیتال از نمونه این کارها بوده است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در پایگاه های اطلاعاتی نیز خاطرنشان کرد: اشتراک کامل ۴ پایگاه غیرفارسی متصل و نیز اشتراک ۶ پایگاه فارسی با دسترسی کامل را داریم. همچنین با پایگاه‌های اطلاعاتی آسیایی برای دریافت اشتراک با قیمت مناسب گفتگو کرده ایم.

فکور در رابطه با موضوع مدیریت امور آزمایشگاه ها نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم هر چه سریعتر زیر ساخت آزمایشگاهی اعتبارات داده شده در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد.

وی افزود: مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی آزمایشگاه ها نیز مدیریت واحدهای شرکت کننده در ۲۴ مین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری وزارت عتف است. ثبت ۷۴ مورد دستاورد پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران در این نمایشگاه و نیز معرفی ۷ دستاورد ویژه جهت رونمایی در نمایشگاه از دیگر اقدامات این واحد است.

فکور در پایان بر رعایت الزامات قانونی اخلاق در پژوهش تاکید کرد.