اعلام آمادگی اسلام آباد برای انجام همکاری‌های فناورانه و تبادل استاد و دانشجو با تهران
اعلام آمادگی اسلام آباد برای انجام همکاری‌های فناورانه و تبادل استاد و دانشجو با تهران
مختار احمد از اعلام آمادگی پاکستان برای انجام کارهای مشترک فناورانه و تبادل استاد و دانشجو با ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، مختار احمد، وزیر علوم پاکستان در حاشیه بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از اعلام آمادگی پاکستان برای انجام کارهای مشترک فناورانه و تبادل استاد و دانشجو با ایران خبر داد.

احمد با ابراز خرسندی از این بادید و ماشالله گفتن نسبت به کارهای انجام شده در ایران و تهران گفت: پاکستان می‌خواهد در این خصوص و تبادل تکنولوژی با ایران همکاری کند و انجام این امر می تواند برای هر دو کشور فایده حداکثری داشته باشد.

وی افزود: این روش می‌تواند هم برای ما هم برای کشور شما ایران و باقی کشورها مانند هند، بنگلادش و افغانستان راه حل داشته باشد. نگاه کنید به وضعیت سایر کشورها و توجه کنید که در همکاری حداکثری و یا چالش‌های امور تغییرات آب و هوایی مسائل و فعالیت‌های لابراتواری و یا معضل کمبود آب که ما در پاکستان با آن مواجه هستیم مسائل و مشکلاتی که در کشورهای مشابه ایران و پاکستان با آن مواجه هستند. البته در خیلی جاها کلوپ‌های غیر دولتی نیز برای حل این مسائل اقدام کنند و سعی در پوشش دادن و حل مشکلات دارند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به زیر ساخت های موجود ما می توانیم و البته بهتر است نهایت فعالیت‌های مشترک را داشته باشیم، اقدامات مشترک نتایج مشترک خواهند داشت.

وی افزود: در بازدید دیروز از همدان نیز پتانسیل های خوبی دیدم و همچنین در خصوص تکنولوژی‌های مربوط به تحریم های ایران و بسیاری از حوزه ها می شود و دوست داریم فعالیت مشترک انجام دهیم.

مختار احمد اظهار کرد: همانطور که می دانید در این حوزه تبعات اجتماعی این نوع همکاری هم مهم است باید روی فعالیت‌های خودمان تمرکز کنیم. اجتماعات خودمان، مسائل حقوق بشری و حفظ ریشه و حساسیت در این قبیل موضوعات است. بنابراین ما می توانیم در این حوزه‌ها با هم کار کنیم. مسائل مشترک و ساخت کارخانه در حوزه های مورد علاقه را دز دستور کار داریم و مطمئن هستیم که با حداکثر توان می توانیم خروجی و فعالیت داشته باشیم.

وی در رابطه با اینکه پاکستان چه کمکی می تواند در رشد فناوری در منطقه با توجه به تجربیات ایران داشته باشد، گفت: هر کشوری می تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و در حوزه‌های تخصصی خود به صورت مشترک با سایر کشورها همکاری کند و تجارب خود را با هم به اشتراک بگذارند‌ و طرفین سود ببرند.

وزیر علوم پاکستان گفت: پاکستان سالها است که در منطقه کشوری دارای فناوری پیشرفته است. دستاوردهای بسیار مفید داشته است. تجربیات خود را با سایر کشورها به اشتراک گذاشته است. و یک مرکز توسعه و تحقیقات دارد که در آن فعالیت‌های علمی و فناورانه انجام می‌دهد. مانند نانو تکنولوژی و فعالیت در حوزه ربات ها و مجموعه ای از اقدامات موثر علمی و فناوری و غیره.

احمد تاکید کرد: اما مسئله این است که علم و فناوری متعلق به یک کشور نیست بلکه همه گروهها، همه سازمان‌ها و دولت‌ها باید داشته های خود را با یکدیگر با اشتراک بگذارند. به این ترتیب با گذر سالها می توانیم نتایج فوق العاده و کاربردی بدست بیاوریم. در کار خود موفق باشیم و به صورت تکنیکال هم در حوزه فناوری و هم علوم انسانی فعالیت مفید داشته باشیم.

وی در رابطه با اینکه تصمیمات وزارتخانه های پاکستان تا چه میزان متاثر از تصمیمات مجلس این کشور است، خاطر نشان کرد: ما این مساله را به صورت حرفه ای حل کرده ایم. ارتباط ما یک ارتباط مستقیم و رودرو با مسئولان مربوطه است. محققان ما فعالیت خود را انجام می دهند البته پارلمان هم کلیت فعالیت ها را می داند. در کنار آن وزارت خانه های مربوطه اعم از وزارت خانه فارغ‌التحصیلان و وزارت خانه آموزش عالی و وزارت علوم در جریان کار هستند. و به تحقیقات کمک می کنند و با پارلمان نیز ارتباط دارند.

مختار احمد در پایان خاطر نشان کرد: به شخصه معتقد هستم که فعالیت علمی خاص ترین جایگاه را در دنیا دارد و باید اقدامات خاصی در این رابطه صورت بگیرد. مجبور هستیم ارتباط مناسب بین وزارتخانه و پارلمان داشته باشیم. در کنار فعالیت علمی باید جایگاه نیروی انسانی و متخصص هم در نظر گرفته شود و سعی کنیم بوسیله آن مشکلات بشری را حل کنیم. کیفیت زندگی بشری را افزایش دهیم. از این طریق علم و فناوری بتواند نقش موثر خود را در جامعه بشری داشته باشد. در رابطه با تبادل استاد و دانشجو و انجام فعالیت‌های مشترک نیز مشکلی با طرف ایرانی نداریم .