استفاده کشاورزان گیلانی از پرتودهی برای کاهش ضایعات کشاورزی و آفات
استفاده کشاورزان گیلانی از پرتودهی برای کاهش ضایعات کشاورزی و آفات
محمدی با بیان اینکه یک سوم محصولات کشاورزی قبل و بعد از برداشت مورد حمله آفات و بیماری ها قرار می گیرند، تاکید کرد: برای جلوگیری از خسارت آفات و بیماری ها، از تکنیک های تشعشعی ایزوتوپ استفاده کردیم که از طریق پرتودهی مایکروویو آفات را از بین می برد.

به گزارش گروه فناوری کشاورزی تیکنا، صالح محمدی، رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه یک سوم محصولات کشاورزی قبل و بعد از برداشت مورد حمله آفات و بیماری ها قرار می گیرند، تاکید کرد: برای جلوگیری از خسارت آفات و بیماری ها، از تکنیک های تشعشعی ایزوتوپ استفاده کردیم که از طریق پرتودهی مایکروویو آفات را از بین می برد.

وی از رونمایی از دستگاه کنترل آفات انباری در روستای حشکوا در شهرستان رشت خبر داد و اظهار کرد: این دستگاه پرتابل توسط سازمان انرژی اتمی و وزارت جهاد کشاورزی در گیلان راه اندازی شده است.

محمدی با بیان اینکه همه ساله ۲۰ تا ۲۵ درصد برنج برداشت شده به سال بعد منتقل می شود، تصریح کرد: با توجه به نوع فرآوری محصول برنج، شاهد ماندگاری و انبارمانی پایین آن هستیم و غالبا با آفات انباری از جمله سرخرطومی برنج مواجه می شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خسارت زیاد آفات و بیماری های انباری به محصول برنج، تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارت آفات و بیماری ها و با هدف عدم استفاده از روش های شیمیایی پر خطر برای انسان و محیط زیست، از تکنیک های تشعشعی ایزوتوپ استفاده کردیم که از طریق پرتودهی مایکروویو آفات را از بین می برد.

محمدی با بیان اینکه دستگاه مذکور علاوه بر برنج، برای بادام زمینی و فندق هم کارایی دارد، گفت: استفاده از روش پرتودهی مایکروویو برای چای در دستور کار قرار دارد.

وی دستگاه کنترل آفات انباری را دارای مدل های خارجی دانست و متذکر شد: این دستگاه توسط سازمان انرژی اتمی طراحی و اجرا شده و تماما داخلی است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پیشگامی این استان در تحقیقات هسته ای کشاورزی، خاطرنشان کرد: از ظرفیت دانش هسته ای برای تقویت بخش کشاورزی در راستای توسعه صادرات و کاهش ضایعات و افزایش انبارمانی محصولات استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یک سوم محصولات کشاورزی قبل و بعد از برداشت مورد حمله آفات و بیماری ها قرار می گیرند، تاکید کرد: از روش پرتودهی برای جلوگیری از آسیب های محصولات کشاورزی که منجر به ضایعات می شود، استفاده می کنیم.

محمدی از ایجاد زنجیره های ارزش برای محصولات کشاورزی استان از جمله برنج و چای و زیتون و گیاهان دارویی و ماهیان خاویاری و… خبر داد و اضافه کرد: ایجاد زیرساخت های نوین و گلخانه ای بخش کشاورزی با رویکرد صادرات و تقویت تولید و حمایت از تولیدکنندگان دنبال می شود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه زنجیره های ارزش در حال شکل گیری است و به افزایش تولید و بهره وری و ظرفیت محصولات کشاورزی کمک می کند، یادآور شد: افزایش تولید محصولات کشاورزی از حدود ۳.۵ میلیون تن تا ۴.۵ میلیون تن در دستور کار است که با برنامه ریزی در حوزه بازیگران زنجیره ارزش، از تولید و فرآوری و لجستیک گرفته تا برندسازی و شناسنامه دار کردن و صادرات محقق می شود.

انتهای پیام/