از معجزهِ انقلاب ِ ایران بودن امام آفریقا تا الگویی برای صلح جهانی + فیلم
از معجزهِ انقلاب ِ ایران بودن امام آفریقا تا الگویی برای صلح جهانی + فیلم
شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در آیین اعطای دکتری افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه در ذکر صفات برجسته وی به معجزهِ انقلاب ِ ایران بودن امام آفریقا تا الگویی برای صلح در عرصه جهانی اشاره کردند.

گروه سیاست و حکمرانی تیکنا: لاله قلی پور- ابراهیم زَکزاکی متولد ۱۳۳۲ شمسی، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه است. وی با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و امام خمینی (ره)، به مذهب شیعه مشرف شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، ۳۰۰ مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. او و همسرش پس از شش سال حصر خانگی و زندان در ۶ مرداد ۱۴۰۰ از تمام موارد اتهامی تبرئه و آزاد شد.

شامگاه شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ تالار علامه امینی دانشگاه تهران پذیرای مهمانی ویژه از قاره سیاه بود و مدرک دکترای افتخاری دانشگاه تهران با تصویب هیأت منتخب شورای دانشگاه تهران در آئینی رسمی به شیخ زکزاکی با عنوان «اندیشمند مصلح» اعطا شد.

میزبانی از افراد بیشماری با ملیت های آفریقایی وجه تمایز این مراسم با میزبانی های معمول در دانشگاه ها است. زمانی که با ورود امام آفریقا، سر دادن شعارهای احساسی و فریاد و تشویق های ممتد حضار، تالار را منفجر می کند.

البته در این مراسم جمع بسیاری از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی حضور دارند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارس، سیدسعیدرضا عاملی، رییس دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، علی اکبر صالحی، قائم فرهنگستان علوم، حسن مسلمی نایینی، رییس جهاد دانشگاهی، سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، حجت الاسلام مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها.

امام

رئیس دانشگاه تهران: شیخ زکزاکی الگویی برای معرفی صلح در عرصه جهانی است

سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران گفت: علامه زکزاکی الگویی برای معرفی صلح در عرصه مطالعات صلح جهانی است. دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در همین راستا به این استاد فرزانه دکترای افتخاری اعطا می کند. پیشنهاد اعطای دکترای افتخاری از سوی دانشکده مطالعات جهان به شورای منتخب دانشگاه تهران شد و مقرر شد دکتری افتخاری در حوزه مطالعات جهان برای شیخ زکزاکی درنظر گرفته شده است.

از معجزات انقلاب ما همین بس که فرزندی را در یک قاره دیگر پرورش داد

وی افزود: با اقتدا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، عنوان اندیشمند مصلح را برای شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه برگزیدیم. صلح به عنوان یک فضیلت عمومی شناخته می شود اما دچار تحول شده است و در غرب مورد دستبرد واقع شده است این در حالی است که ما این رسالت را داریم و باید الگواره واقعی صلح را به جهان معرفی کنیم.

وی افزود: شیخ زاکزاکی پرورش یافته مکتب اسلام و امامین انقلاب اسلامی است و همه انسان ها می توانند از این الگو استفاده کنند. علامه زکزاکی الگویی برای معرفی صلح در عرصه مطالعات صلح جهانی است. دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در همین راستا به این استاد فرزانه دکترای افتخاری اعطا می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: هنرمندان زندگینامه شیخ زکزاکی را به تصویر بکشند

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ضمن خوشامدگویی به شیخ زکزاکی برای سفر به ایران، رهبر شیعیان نیجریه و همسرش را مجاهد و از آزادگان اسلام خواند.

وی در این آئین که با حضور جمعی از دانشگاهیان و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور همراه بود، خطاب به شیخ زکزاکی گفت: کشور ایران کشور خود شماست و ما افتخار می‌کنیم که در سرزمین ما و سرزمین خودتان حضور یافتید.

بیشتر بخوانید:

پیروزی‌های شیخ زکزاکی در آفریقا به افسانه شبیه تر است‌ تا واقعیت

شیخ زکزاکی یکی از معجزات انقلاب اسلامی است

خسروپناه ادامه داد: شما شهید زنده هستید، شما بطور قطع سرباز امام زمان(عج) هستید و من به نیت زیارت یکی از سربازان امام زمان(عج) به محضر شما رسیدم.

وی از دانشجویان رشته های علوم انسانی تقاضا کرد نسبت به رفتار علامه زکزاکی و هویت ایشان نظریه هویت استخراج کنند. به هنرمندان کشور نیز توصیه کرد زندگینامه شهید زنده شیخ زکزاکی را به تصویر بکشند.

وزیر فرهنگ: شیخ زکزاکی یکی از معجزات انقلاب اسلامی است

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در این مراسم گفت: خدا را شاکریم که همه دنیا امروز خود را در کنار مقاومت می بینند‌.

وی افزود: امشب مهمان بی نظیری داریم و میزبان استاد مبارزه با استعمار و استاد جهاد و شهادتیم.

امام

اسماعیلی خطاب به رهبر شیعیان نیجریه گفت: جناب شیخ زاکزاکی شما یکی از معجزات انقلاب اسلامی ما هستید از معجزات انقلاب ما همین بس که فرزندی را در یک قاره دیگر پرورش داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: اعطای مدرک دکتری نشاندهنده جهت گیری درست در توجه به مجاهدت شیخ زکزاکی است

حجت الاسلام رستمی، نیز در ادامه این مراسم گفت: قطعا اعطای مدرک دکتری از سوی دانشگاه تهران، نشان‌دهنده جهت‌گیری درست در توجه به کار مجاهدانه و عالمانه شیخ زکزاکی است.

وی افزود: در دنیایی که جایزه صلح و حقوق بشر آلوده به نسل کشی و جنایات علیه بشریت شده است اعطای جایزه صلح به جنایتکاران معنا و مفهوم صلح را آلوده می کند.

امام

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: حرکت عالمانه همراه با صبر شیخ زکزاکی مبتنی بر وعده های قرآنی است. شیخ، بیان اسلام ناب محمدی را با دستانی خالی و باوری ثروتمند شروع کردند و قطعا لایق اینکه الگویی برای صلح باشد، هستند و برکات فراوانی را بجا گذاشتند.

حداد عادل: پیروزی‌های شیخ زکزاکی در آفریقا به افسانه شبیه تر است‌ تا واقعیت

حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: دانشگاه تهران به پاس ایمان و استقامت شیخ زکزاکی، دکتری افتخاری خود را به ایشان تقدیم می‌کند و این برای دانشگاه افتخار است که می تواند از چنین مردی تجلیل کند.

وی افزود: استقامت کلید واژه زندگی شیخ زکزاکی است. پیروزی هایی که توسط ایشان در آفریقا کسب شده به اسطوره و افسانه شبیه تر است‌ تا واقعیت.

عادل گفت: کلید واژه دوم دعوت و تبلیغ به اسلام با عمل و نه با شعار است و کلید واژه سوم هوشمندی ایشان است که در دام تقابل شیعه و سنی که دشمنان اسلام طراحی می کنند، نیفتاد.

وی افزود: شبخ زکزاکی در بحث تعلیم و تعلم بسیار موفق عمل کرده است. بطوریکه ۳۰۰ مدرسه در نیجریه تاسیس کرده است.

عادل در پایان تاکید کرد: به دشمنان فلسطین می گوییم طوفان الاقصی نتیجه ظلم های سال گذشته شما بود اما ظلم های فعلی شما طوفانهای بزرگتری را متوجه شما خواهد کرد.

حجت الاسلام عاملی: خانواده زکزاکی، خانواده مقاومت و همسرشان، همسر مقاومت است

حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری به شیخ ابراهیم زکزاکی نیز اظهار کرد: آقای زکزاکی را خدا عزیر کرده است، همه زورگویان تلاش کردند که ایشان را زمین بزنند ولی خداوند به ایشان عزت داد.

وی افزود: دانشگاه تهران مفتخر است که دکترای افتخاری را به انسان صالحی بدهد که مصداق تاب و توان مقاومت است.

بیشتر بخوانید:

ضرورت استخراج یک نظریه علوم انسانی نسبت به کار جهاد علامه زکزاکی

شیخ زکزاکی: جمهوری اسلامی ایران تنها ابرقدرت دنیا در آینده نزدیک خواهد بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خانواده زکزاکی، خانواده مقاومت است و همسرشان، همسر مقاومت است، خواستار شد که دانشجویان کتاب « بنده خوب خدا» که روایت زندگی شیخ زکزاکی است، را مطالعه کنند.

دکتر عاملی با اشاره به این کتاب ادامه داد: در این کتاب شور خداخواهی بسیار مشاهده می‌شود و بر اساس نوشته‌های این کتاب، شیخ زکزاکی به شاگرانشان می‌گوید که اگر در کار برای خدا و انقلاب منتظر تمجدید هستید، پس انقلابی نیستید و کارتان برای خدا نیست کسی که برای خدا قدم بر می دارد تمنای تشکر ندارد.

امام

وی ادامه داد: آقای زکزاکی در این سال‌ها کارهایی در نیجریه انجام داد که الگوی عمل صالحانه است، اعتکاف‌های ۷ روزه آقای زکزاکی با شاگرانش یکی از پنجره های موفقیت ایشان است. ایشان برای شاگردان شروط مناجات ۳ ساعته در شب، روزه دوشنبه و چهارشنبه، ذکر دائم الذکر، رعایت اخلاق و کرامت انسانی می‌گذاشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علی رغم شهادت ۶ فرزند و خواهر شیخ زکزاکی، در روزی که به زاریا، محل زندگی ایشان حمله کردند سه فرزند دیگر ایشان را به شهادت رساندند و تیر به بدن زینب ابراهیم و به خود ایشان زدند و با بدن خون آلود ایشان را به زندان منتقل کردند و شش سال در زندان بودند.

برای دانشگاه تهران افتخار است که می تواند از شیخ زاکزاکی تجلیل کند

دکتر عاملی با گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم مسعود شجره گفت: آقای شجره همه تلاشش را برای حمایت از شیخ زکزاکی گذاشت تا آزادی ایشان فراهم شود و آزادی شیخ زکزاکی به راحتی میسر نشد.

وی با اشاره به حمایت همیشگی شیخ زکزاکی از مردم مظلوم فلسطین عنوان کرد: امروز که دوران حمله خروشان جنبش حماس فلسطین است دکتری افتخاری به شیخ زکزاکی داده می‌شود چراکه باید در این ایام برای یک فلطسین خواه و مبارز رژیم صهیونیستی چنین اتفاقی بیفتد.

شیخ زکزاکی: جمهوری اسلامی ایران تنها ابرقدرت دنیا در آینده نزدیک خواهد بود

شیخ ابراهیم زکزاکی نیز در ادامه گفت: در طول ۵ دهه زندگی علمی و مبارزاتی خود در گذشته هرگز علاقه ای به شهرت نداشتم.

وی افزود: سال ۱۹۷۶ با ورود به دانشکده علوم اجتماعی کشورم، به کار تدریس علاقه مند شدم اما سال ۱۹۷۹ هنگامی که امام‌خمینی (ره) از پاریس به ایران بازگشتند، مسیرم را تغییر دادم.

شیخ زکزاکی با اشاره به اینکه در آن زمان دسترسی ها به منابع موثق خبری با محدودیت مواجه بود و محدود به به چند مجله می شد، اظهار کرد: به هر شکل ممکن تصاویر انقلاب اسلامی را مشاهده می ‌کردم و به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفتم.

وی افزود: در سال ۱۹۸۰ همزمان با اولین سالگرد انقلاب اسلامی توانستم به ایران سفر کنم. یکسال بعد به دلیل فعالیت های مبارزاتی توسط دولت مستقر بازداشت و پس از ۶ ماه آزاد شدم و مجددا برای مقطع طولانی زندانی شدم.

شیخ زکزاکی با بیان اینکه امام خمینی (ره) تحت تاثیر افکار آموزه های اهل بیت (ع) بودند، گفت: ایشان علاوه براین بر کلیت اسلام مسلط بودند، حقیقت را با چشمان خود مشاهده کردند.

رهبر شیعیان نیجریه با بیان اینکه اکنون آمریکا و جمهوری اسلامی دو ابر قدرت دنیا هستند، تاکید کرد: ایران در حال حاضر به عنوان قدرت و یک الگوی جهانی مطرح است. ابرقدرتی آمریکا رو به افول و ابرقدرتی ایران رو به اوج است از این رو جمهوری اسلامی تنها ابرقدرت دنیا در آینده نزدیک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خبر شهادت سردار سلیمانی را وقتی که در زندان بودم، دریافت کردم، گفت: فردی من را تا اتاقم همراهی کرد و راجع به این موضوع صحبت می‌کردیم. او می‌گفت جهان امروز به دو بخش تقسیم می‌شود که یک قسمت در واقع جهان کفار است که آنها آمریکا را به عنوان الگوی خود می‌بینند و بخش دیگر جهان اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مادر خود می دانند.

رونمایی از کتاب «مهتاب زاریا» نوشته همسر شیخ زکزاکی

کتاب «مهتاب زاریا» نوشته زینب ابراهیم، همسر شیخ زکزاکی در مراسم اهدای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ ابراهیم زکزاکی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر تیکنا، کتاب «مهتاب زاریا» نوشته زینب ابراهیم، همسر شیخ زکزاکی در مراسم اهدای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ ابراهیم زکزاکی که شب گذشته شنبه ۲۲ مهرماه در دانشگاه تهران برگزار شد، رونمایی شد.

این کتاب روایت‌هایی درباره نهضت اسلامی نیجریه و گزارش‌هایی از فعالیت های همسر شیخ ابراهیم زکزاکی از آغاز نهضت در اوایل دهه ۱۹۸۰ و رویدادهای بنیانی تا قتل عام زاریا در سال ۲۰۱۵ و پیامدهای آن است

در حالی که بخشی از این اثر نوشته شده بود، نویسنده آن زینت ابراهیم، پس از قتل عام زاریا در دسامبر ۲۰۱۵ بدون هیچ اتهامی توسط مقامات نیجریه بازداشت شد. به گفته وی بخشی از متن در زمان بازداشت نوشته شده است.

رونمایی

نویسنده در پیشگفتار به این مساله اشاره می‌کند که قبل از تصمیم به نگارش کتاب حقایق نهضت و آنچه را که از آن می‌دانست، برای فرزندش احمد بازگو کرده تا او راوی این حقایق باشد.

بعد از شهادت احمد و دو نفر از برادرانش، بار دیگر بخشی از آنچه را که به احمد گفته بود، برای برادران و خواهران بازمانده‌اش بازگو کرد، اما تنها ۱۷ ماه پس از آن سه فرزند دیگرش به شکل فجیعی به شهادت رسیدند.

همسر شیخ زکزاکی به این دلیل تصمیم به نگارش این کتاب گرفت تا مردم بدانند شیخ زکزاکی کیست، به چه چیزی دعوت می‌کند، برای چه چیزی مبارزه می‌کند و هدف از نهضت اسلامی چیست.

کتاب «مهتاب زاریا» ترجمه ابراهیم محسنی آهویی در ۱۲ فصل و ۱۳۴ صفحه به تازگی توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی وارد بازار کتاب شده است،

همسر شیخ زکزاکی از خواهران و برادران ایرانی خود چه خواست؟

«زینت ابراهیم» همسر رهبر نهضت اسلامی نیجریه از برادران و خواهران ایرانی خود خواست که مسیر امام و شهدا را ادامه دهند و این نظام را حفظ کنند و این محافظت را تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه دهند.

همسر شیخ زکزاکی درباره کتاب «مهتاب زاریا» اظهار داشت: زمانی که می‌خواستم این کتاب را به رشته تحریر درآورم، در زندان هم به سر می‌بردم. هدفم از نگارش کتاب این بود که می‌خواستم جهان واقعیت‌ها را درباره شیخ زکزاکی بداند.

وی افزود: من مطمئن نبودم که بتوانم زنده از زندان بیرون بیایم اما می‌خواستم از تحریف ماجرای کشتار جمعی که در زاریا در حال انجام بود، جلوگیری کنم.

همسر شیخ زکزاکی یادآور شد: من می‌خواستم حتی اگر زنده از آن وقایع بیرون نیایم، دنیا بداند که چه بر سر ما آمده است. من می‌خواستم جهان این را بداند که مصائبی که بر سر شیخ آمده است، برای جان‌فشانی در راه امام خمینی (ره) بوده است. خداوند متعال را شاکر هستیم که بعد از امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مسیر ایشان را ادامه می‌دهند.

امام

زینت ابراهیم با تاکید بر وجوب محافظت از نظام اسلامی تاکید کرد: از برادران و خواهرانم در جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم که مسیر امام و شهدا را ادامه دهند و این نظام را حفظ کنند و این محافظت را تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه دهند.

به دنبال رونمایی از کتاب «مهتاب زاریا»، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران با اهدای لوح تقدیر و همچنین مدال دانشگاه تهران به خانم زینت ابراهیم، از وی تقدیر کرد.

گفتنی است، بنا به گفته سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شخصیت‌های اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی اعطا می‌شود و بنا داریم از این پس جنبه بین‌المللی آن را تقویت کنیم.