ارایه ۹۹ خدمت رایگان درمانی به مادران باردار/ استقرار رایزن سلامت در کشورهای مختلف
ارایه ۹۹ خدمت رایگان درمانی به مادران باردار/ استقرار رایزن سلامت در کشورهای مختلف
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارایه ۹۹ خدمت رایگان برای مادران باردار در کشور خبر داد و گفت: در راستای فرزندآوری، ارتقای سلامت مادران، پیشگیری و کاهش ناباروری زوجین، خدمات رایگان بیمه‌ای انجام می‌دهیم، برنامه‌ای به عنوان جوانی جمعیت در پیش داریم و اکنون در حال انجام است.

به گزارش گروه فناوری پزشکی تیکنا،  بهرام عین اللهی در بیست و هشتمین نشست کشورهای جی پنج در هتل پارسیان آزادی افزود: در سایه انقلاب مرگ مادران از ۲۴۵ مورد در ۱۰۰ هزار به حدود ۲۳ کاهش یافته و امید به زندگی در زنان از ۵۴ به ۷۸ سال افزایش یافته است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از اقدامات اخیر دولت سیزدهم نیز درمان کودکان زیر هفت سال در بیمارستانهای دولتی رایگان انجام می شود.

عین اللهی ادامه داد: همه کشورهای جی پنج به خانواده اهمیت می دهند، محور اصلی آنها خانواده بوده ، مادر نقش رهبری در خانه دارد و در ارتقای تغذیه سالم، ایجاد روابط پر محبت، سبک زندگی سالم و غیره موثر است از این رو طرح سلامت خانواده از امسال در ایران اجرایی شده و پنجم مارس نیز کنگره بین المللی سلامت خانواده را برگزار می کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت زنان در ارتقای سلامت، اظهار داشت: زنان نیمی از جامعه کشورها را تشکیل می دهند و نقش محوری و اساسی در ارایه مراقبت های سلامت را دارند و خانواده به عنوان الگوی موفق با محوریت زنان خواهد بود.

به گفته وی، بستر خانواده بر اساس هویت فردی تشکیل می شود و مادران بیشترین نقش را در ایجاد و حفظ خانواده ایجاد می کنند، بحث های مربوط به دوران بارداری ، یائستگی ، بیماریهای مختلف باید مورد توجه قرار گیرد و فرزند سالم در گرو سلامت مادر است.

عین اللهی با بیان اینکه امروزه با استقلال و رهنمودهای رهبری پیشرفت های زیادی در حوزه سلامت در ایران داریم، اظهار داشت: کشورهای عضو جی پنج با تعهد خود تجربیات فردی و اجتماعی در رسیدن به اهداف مهم در منطقه نقش مهمی دارند و گروه جی پنج از اشتراکات فراوانی مانند اعتقادات فرهنگی، اجتماعی، آب و هوایی و وجود بیماری های مشترک، حوادث و بلایای طبیعی برخوردار است و می توانیم در همکاری های بهداشتی و درمانی راهکارهای مشترکی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همکاری با کشورهای همسایه امری اجتناب ناپذیر است، دولت مردمی جایگاه ویژه ای با همسایگان دارد و در ارتقای شاخص های سلامت موثر است‌.

عین اللهی تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری منظم موفقیت های خوبی را انجام دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به صدور مجوز برای ۳۰۰ مرکز در حوزه گردشگری سلامت، گفت: طی توافق با سازمان جهانگردی و وزارت امور خارجه گردشگری سلامت شکل بهتری به خود گرفته و قرار است رایزن سلامت در سفارتخانه ها داشته باشیم بطوریکه در عراق تا یکماه آینده مستقر می شود.

وی در ادامه به بحث گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت دیپلماسی سلامت در دولت سیزدهم مورد توجه بیشتری قرار گرفته بطوریکه بسیاری از کشورها از جمله ایران، عراق ، سوریه و غیره آماده و علاقه دارند در حوزه سلامت با ایران همکاری داشته باشند.

عین اللهی اظهار داشت: در این جهت نمایشگاههای دارو و تجهیزات پزشکی در کشورهایی مانند ونزویلا برگزار کردیم و به سوریه و عراق صادرات دارو انجام می شود.

وی گفت از طریق رایزن سلامت پیگیری و درمان بیماران کشورهای همسایه انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر افزایش تولید دارو در کشور، ادامه داد: با افزایش ظرفیت تولید اقلام دارویی می توانیم صادرات را نیز توسعه دهیم.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: درمان رایگان کودکان زیر پنج هفت سال در بیمارستان های دولتی تخت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی از اسفندماه امسال اجرایی می شود.

عین اللهی افزود: موضوع درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز درمانی دولتی در هیات دولت تصویب شده و از اسفندماه قابلیت اجرایی دارد.

گفتنی است، در راستای برگزاری سلسله نشست های حوزه سلامت کشورهای عضو گروه پنج (جمهوری عراق، افغانستان،جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان به عنوان عضو ناظر) و سازمان جهانی بهداشت با هدف توسعه و ارتقای سلامت کشورهای منطقه، بیست و هشتمین نشست کشورهای عضو با عنوان ” سلامت زنان و خانواده ” با حضور وزرای بهداشت این کشورها طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه سال جاری (۱۸-۱۶ ژانویه ۲۰۲۴) و با همکاری بنیاد بین المللی گوهرشاد برگزار می‌ شود.

بررسی آخرین وضعیت شاخص ها ، برنامه ها و دستاوردهای سلامت زنان ، بررسی مهمترین چالشها و تهدید کننده های سلامت زنان در کشورهای عضو و بررسی مهمترین رویکردها و برنامه های آتی و چشم انداز سلامت زنان در سطح منطقه از اهداف اختصاصی این نشست خواهد بود.

ایرنا