اجرای طرح «۵ ضلعی ساماندهی کودکان کار و خیابان»
اجرای طرح «۵ ضلعی ساماندهی کودکان کار و خیابان»
محمدخانی گفت: موضوع کودکان کار و خیابان به عنوان یک امر چندوجهی است که، خط‌مشی آن تحت عنوان «۵ ضلعی ساماندهی کودکان کار و خیابان» مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش گروه جامعه تیکنا، عبدالمطهر محمدخانی روز شنبه در گفت وگویی ایجاد بستر برای آمادگی فرهنگ‌سازی عمومی بین مردم را یکی از اضلاع اصلی این طرح برشمرد و افزود: متأسفانه کودکان کار و خیابان به شکل های مختلف ترحم می‌خرند و همین موجب دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی مردم می‌شود.

به گفته وی، در ابتدا باید فرهنگ‌سازی کنیم تا این بساط اقتصادی که موجب سوق دادن بیشتر آن‌ها به سمت آسیب، بزه، سرقت و از بین رفتن عزت و کرامت و شخصیت فعلی و آینده آنها می‌گردد، برچیده شود.

محمدخانی برخورد جدی و بازدارنده با سر شبکه‌ها و سازمان‌دهی کنندگان، توزیع‌کنندگان و سوق دهندگان کودکان به سمت خیابان‌ها را از دیگر بازوهای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: شهرداری به دنبال ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان است نه جمع آوری آنها از سطح شهر.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به حضور جمعی از مشاوران در سطح شهر به‌ منظور مشاوره و تشویق و ترغیب این کودکان به سمت خروج از کف خیابان و سر چهارراه ها اشاره کرد و افزود: پس از برقراری ارتباط با کودکان و خانواده آن‌ها توسط گشت‌های ویژه، این کودکان به خانه انتقال و از خانواده‌هایشان تعهد اخذ می‌شود.

وی در ادامه به تشریح بخش دیگری از طرح ۵ ضلعی ساماندهی کودکان کار و خیابان اشاره و تاکید کرد: در مشاوره‌هایی که توسط مشاوران در خیابان‌ها صورت می‌گیرد شناسایی کودکان کار و خیابان بدون خانواده و تحت حمایت مافیا است که بخش زیادی از این جمعیت را تشکیل می‌دهد.

محمدخانی در خصوص نحوه برخورد با این گروه از کودکان کار و خیابان یادآور شد: سعی می‌کنیم در مشاوره‌های خیابانی با این کودکان آنان را مجاب کنیم در مراکز ۳۷ گانه پویاشهر ثبت‌نام کنند و از امکانات تفریحی، ورزشی و تحصیلی رایگان و استعدادیابی بهره‌مند شوند.

سخنگوی شهردار تهران حمایت ویژه از خانواده این کودکان را بخش نهایی این طرح عنوان و اضافه کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی در صورت نیاز خانواده‌های کودکان کار و خیابان به سازمان‌ها و نهادها ازجمله کمیته امداد، بهزیستی و همچنین نهاده‌ های حقوقی و قضایی معرفی می‌شوند.

گفتنی است، موضوع کودکان کار و خیابان یکی از معضلات جدی اجتماعی کلانشهر تهران است که سال ها این موضوع رها شده بود که با تشکیل قرارگاه اجتماعی مدیریت شهری تلاش دارد این موضوع را سامان ببخشد.

ایرنا