اجرای سامانه الکترونیکی پاکستان برای مدیریت تردد در مرزهای مشترک با ایران
اجرای سامانه الکترونیکی پاکستان برای مدیریت تردد در مرزهای مشترک با ایران
دولت ایالت بلوچستان پاکستان به عنوان استان همجوار مرزی با جمهوری اسلامی ایران، سامانه الکترونیکی‌ برای مدیریت تردد اتباع پاکستانی در مناطق مشترک مرزی با ایران را به اجرا گذاشت.

به گزارش گروه سیاست و حکمرانی تیکنا، مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی موسوم به RMS با حضور وزیر امور داخلی ایالت بلوچستان در شهر کویته، قائم مقام دبیرکل ایالت و فرمانداران مناطق هم مرز با جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

مسوولان امنیتی و انتظامی ایالت بلوچستان پاکستان در این جلسه گفتند: نظام گذرگاه‌های مشترک مرزی با ایران در ۵ منطقه ایالت بلوچستان توسط وزارتخانه‌های امور داخلی و فناوری اطلاعات فناوری، کامپیوتری شده است.

با اجرای سامانه الکترونیکی در بلوچستان پاکستان مراجعه کنندگان می توانند داده های خود را در برنامه تلفن همراه نیز بارگذاری کنند.

“میر زبیر جمالی” وزیر امور داخلی بلوچستان پاکستان نیز گفت که این سامانه الکترونیکی تسهیل در حمل و نقل برای شهروندان در مناطق مرزی را فراهم کرده است.

اتباع پاکستانی ساکن مناطق مرزی در ایالت بلوچستان می‌توانند با اخذ یی مجوز سفر مخصوص ۱۵ روزه موسوم به ‘راهداری’ از فرمانداری‌ها از مرز ایران عبور کرده و برای دیدن وابستگان خود در استان سیستان و بلوچستان به داخل ایران سفر کنند.

براساس این گزارش، گذرگاه میرجاوه-تفتان تا ۲ سال پیش تنها گذر مرزی رسمی ایران و پاکستان طی هفت دهه گذشته محسوب می‌شد اما در آذرماه ۹۹ و اردیبهشت ۱۴۰۰ با بهره‌برداری رسمی از نقطه مشترک مرزی ریمدان-گبد و پیشین-مند تعداد گذرگاه‌های مرزی رسمی میان دو کشور همسایه به سه گذرگاه افزایش یافت.

اواسط شهریور امسال وزیر کشور پاکستان خواستار شتاب گرفتن فرایند نهایی اقدام برای گشایش سه گذرگاه جدید مرزی دیگر با جمهوری اسلامی ایران شد. آسان سازی فرایند دسترسی به بازار ایران، افزایش صادرات-واردات، کاهش زمان سفر به دو کشور و استفاده بهتر از ظرفیت‌های دو استان همجوار مرزی از مزایای گشایش گذرگاه‌های جدید میان ایران و پاکستان خواهد بود.