اجتماعی سازی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه کشور را در دستور کار داریم
اجتماعی سازی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه کشور را در دستور کار داریم
قجری گفت: مقام معظم رهبری از یک دهه گذشته دغدغه «اجتماعی سازی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه کشور» را داشتند ما نیز دغدغه رهبر انقلاب را در دستور کار قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار زیست بوم فناوری و نوآوری تیکنا، علی قجری، مدیر عامل «هلدینگ باشگاه پژوهشگران مشاور اجتماعی» گفت: مقام معظم رهبری از یک دهه گذشته دغدغه «اجتماعی سازی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه کشور» را داشتند ما نیز دغدغه رهبر انقلاب را در دستور کار قرار داده ایم.

در راستای اجتماعی سازی جریان فناوری و نوآوری در کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، تفاهم نامه همکاری بین «هلدینگ مشاوران اجتماعی پژوهشگران اجتماعی» و «شرکت توسعه دانش بنیان سینا» بازوی سرمایه گذاری خطر پذیر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه یک شهریورماه ۱۴۰۲ در محل این بنیاد منعقد شد.

قجری در این مراسم با تقدیر از مجموعه عوامل بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت توسعه دانش بنیان سینا به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر این بنیاد، گفت: هم اکنون رخدادی در حال شکل گیری است که امیدواریم منشا خیر و برکت برای هر دو مجموعه باشد.

وی افزود: به عنوان عضو کوچکی از زیست بوم فناوری و نوآوری، امیدواریم که با توجه به رویدادهایی که در این مدت برگزار شده است اتفاقات خوب و بزرگ دیده شود و ثمرات واقعی خود را داشته باشد.

مدیر عامل «هلدینگ باشگاه پژوهشگران مشاور اجتماعی» در ادامه توضیحاتی در خصوص فعالیت های این مجموعه و به خصوص تیکنا به عنوان مرکز رسانه ای آن فعالیت می کند، ارائه داد و گفت: مقام معظم رهبری از یک دهه گذشته دغدغه «اجتماعی سازی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه کشور» را داشتند.

وی ادامه داد: در طول این ۴۴ سال دستاوردهای بسیاری در حوزه های فناوری و نوآوری و در حوزه های بالادستی و های تِک و نیز دستاوردهای خُرد انجام داده ایم و در زندگی مردم و همه ما ظهور و بروز پیدا کرده است. البته در بسیاری از موارد نتوانستیم آنرا به خوبی معرفی کنیم و نشان تجاری خود را بر روی آن بگذاریم. اما این روزمره و امنیت که در زندگی مردم وجود دارد حاصل رشادت رزمندگان و شهدای ماست که در تمام حوزه ها اعم از سلامت، مهندسی و غیره تسری یافته است.

قجری با بیان اینکه دغدغه ای که در مورد مدیریت اجتماعی یا اجتماعی سازی جریان فناوری و نوآوری از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، بسیار مهم است، گفت: مردم در زندگی روزمره به مسائل حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ را لمس و درک می کنند اما به همان میزان سطح توانایی و دستاوردها و شتاب فناوری و نوآوری را هنوز درک نکرده اند.

بیشتر بخوانید:

با جذب سرمایه به دنبال حل مسائل مناطق محروم و محرومیت زدایی هستیم/ «تیکنا» امیدآفرینی می‌کند

وی افزود: از آنجا که لایه های نخبگانی ما منحصر به بدنه های عمومی جامعه بوده اند لذا این شناخت به بدنه عمومی تسری پیدا نکرده است. امروزه مبنای المانیت و نمادها به حوزه فناوری و دانش باز می گردد. مردم باید توانمندی ها و دستاوردهای شهدای فناور را باور داشته باشند و به عنوان بخشی از هویتشان معرفی کنند. المان هایی که فرد باید در تعریف شخصیت خودش از آن یاد کند.

مدیر عامل «هلدینگ باشگاه پژوهشگران مشاور اجتماعی» با اشاره به اینکه به عنوان یک ایرانی و مسلمان و انقلابی صدها المانیت داریم که این المان ها و نمادها، توانمندی های علمی را نشان می دهند که در جهان ثبت و ضبط شده اند، گفت: در بسیاری از زمینه ها حائز رتبه های برتر شده ایم. سوال این است که آیا همه مردم از این دستاوردها مطلع هستند یا خیر؟

وی افزود: همه مردم یعنی از دانش آموزان دبستانی ما که با شبکه های اجتماعی و انواع و اقسام مختلف کالاهای دیجیتال درگیر است اما اگر از او بپرسید هایپرسونیک، خیام و شناورهای کشور را که در جهان معروف هستند را شنیده ای؟ برای مثال ماهواره خیام که در حال حاضر در مدار قرار دارد و به صورت دقیق آدرس محل قرارگیری خود را به زمین ارسال می کند و در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز مخابراتی و ماهواره ای فعالیت می کند این دستاوردها را نخبگان ما باید بدانند البته شاید تا اندازه ای بدانند اما اطلاع کافی و دقیق حتی نسبت به دیگر حوزه ها نیز ندارند.

قجری با تاکید بر اینکه آگاه سازی عمومی، رسالت و وظیفه ماست گفت: بر آن شدیم که در این راستا مجموعه ای را ایجاد کنیم که به تبیین و بازنمایی مرجعیت علمی کشورمان نزد مردم و در وهله بعدی به گوش جهانیان برسانند. با توکل بر خدا و تلاش همکاران رسانه ای در سال گذشته توانستیم دستاوردهای علم و فناوری کشور را به ۹ زبان دنیا از مبدا زبان فارسی معادل سازی و برگردان کردیم که کاری سخت است اما امروز در قالب محتواهای مختلف در رسانه های معتبر و مختلف جهان بازنشر می شود.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و رساندن پیام واقعی که در حال اتفاق افتادن است وظیفه ذاتی و گام اول کار ماست، گفت: طبیعتا محدود به گام اول نمی شویم و تا مرحله جریان سازی برای نوجوان و دانش آموز ما و همه آحاد مردم ۵ اسم شهید عرصه فناوری یا ۵ اقدام فناورانه را به عنوان خروجی مملکت خود بشناسند، لمس کنند و در رابطه با آن صحبت و تبادل نظر کنند و نتیجه آن در ایجاد سرمایه اجتماعی کشور منعکس می شود، پیش می رویم.

قجری با تاکید بر اینکه بسیاری از خلاهای موجود در کشور طبیعی هستند و حتی در کشورهای پیشرفته نیز در مسیر شکوفایی این خلاها ایجاد می شوند اظهار کرد: آحاد مردم باید این خلاها را بشناسند و بتوانند عنصر هویتی خود را بر خروجی ها و توانمندی های علمی بگذارند.

بیشتر بخوانید:

انعقاد تفاهم‌نامه بین «هلدینگ باشگاه پژوهشگران» و «صندوق سرمایه گذاری دانش بنیان بنیاد مستضعفان»

مدیر عامل «هلدینگ باشگاه پژوهشگران مشاور اجتماعی» اظهار کرد: در این راستا هلدینگ باشگاه پژوهشگران آغاز به کار کرد و امروز ۶ استارتآپ یا مجموعه خلاق و نوآور برای تامین این زنجیره در حال فعالیت هستند. رسانه تیکنا به عنوان مرکز رسانه ای این هلدینگ سکوی نوآوری و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به زیست بوم فناوری و نوآوری کشور خدمت می کند. الحمدالله امروز از سطوح خرد تا کلان این حوزه به آن اعتماد شده است و کمک می کنیم تا دستاوردها به خوبی دیده شوند.

وی افزود: از مدل های مرسوم رسانه ای عبور کرده ایم اینکه صرفا جریان خبری و اطلاع رسانی انجام دهیم. به فعالیت های معمول رسانه ای محدود نشدیم و به همین دلیل برای تکمیل جریان سازی ۵ استارت آپ دیگر در کنار تیکنا داریم. یک استارتآپ به نام «یوتینو» در حوزه آموزش راه اندازی کردیم و با دانشگاه تهران برای برگزاری این دوره های آموزشی تفاهم نامه امضا کردیم. برای راهبری کسب و کارها «تکتینو» را راه اندازی کردیم. در حیطه تجاری سازی و پر کردن خلاهای کسب و کارها یک استارتآپ راه اندازی کردیم، «تارگت سلر» را برای ورود به شبکه فروش و تضمین فروش محصول که یکی از دغدغه های جدی تولید کنندگان و کسب و کارها است را راه اندازی کردیم و «آیکان» نیز به عنوان امنیت شبکه و در خدمت اشاعه اینترنتی محصولات فناورانه راه اندازی کردیم.

قجری در پایان خاطر نشان کرد: رسالتمان شناسایی صاحبان ایده ای است که نتوانستند هزینه های تولید را تامین کنند و در مسیر بازار قرار گیرند. این رسانه با همین هدف در اختیار مجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جهموری قرار گرفت و هدف مان تبدیل شدن به مرکز رسانه ای برای شناساندن سرمایه های اجتماعی در مناطق کمتربرخوردار کشور است. لذا این همکاری با شرکت توسعه دانش بنیان سینا باید با روحیه جهادی دنبال شود و ما به عنوان تسهیل گر و پشتیبان در خدمت مجموعه بنیاد مستضعفان هستیم.