آلودگی هوا تأثیر مستقیم بر روان انسان‌ها دارد
آلودگی هوا تأثیر مستقیم بر روان انسان‌ها دارد
بررسی‌های متعدد دانشمندان در کشورهای مختلف دنیا حاکی از آن است که آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با آسیب‌های روحی و روانی انسان‌ها دارد.

به گزارش گروه فناوری پزشکی تیکنا، روزهای اخیر برای چندمین بار شهر تهران به عنوان یک شهر آلوده معرفی و این موضوع باعث شد تا برخی از کارمندان نیز دورکار شوند،  بر خلاف بسیاری از تفکرات که آلودگی هوا می‌تواند بر جسم افراد تأثیرگذار باشد می‌توان گفت آلودگی هوا بر روح و روان نیز تأثیر مستقیمی دارد، اثرگذاری آلودگی هوا بر روان افراد از آن دسته خطراتی است که کمتر کسی متوجه آن هستند که در ادامه می خوانید.

تأثیر آلودگی هوا بر شخصیت افراد

آلودگی هوا بر شخصیت برخی افراد اثر مستقیم می گذارد، به طوری که افرادی که به انجام برخی فعالیت‌ها علاقه‌مند و برونگرا بودند، درون‌گرا می‌شوند، همچنین می‌تواند میزان خودکشی در افراد به ویژه افراد دارای اختلالات روانی را افزایش دهد.

آلودگی هوا بر سلامت روان اثرات منفی دارد و به طور کلی موجب افزایش اضطراب، افزایش ورم مغز، کم‌خونی، کاهش دید، کاهش توان فکری، افسردگی و استرس، تنش‌های عضلانی و روحی، اختلالات روان‌تنی و ذهنی، خشونت و پرخاشگری کاهش یادگیری و تمرکز می‌شود. همچنین موجب افزایش زودرنجی می‌شود که در این حالت فرد دچار خودبیمارانگاری شده و احساس نوعی ترس در او شکل می‌گیرد و وسواس به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

آیا آلودگی هوا خشونت و پرخاشگری را بیشتر می کند؟

اضطراب، زودرنجی، خشونت و پرخاشگری و افسردگی از جمله آسیب‌های روحی و روانی ناشی از آلودگی هواست و حتی آسیب‌های جسمی ناشی از روان تنی را تقویت می‌کند، «اختلال‌های روان‌تنی» به برخی از بیماری‌های روانی که به طور مستقیم به آسیب‌های مغزی و وضعیت غیرعادی در محیط شیمیایی است مغز اشاره می‌کند و خشونت و پرخاشگری را تقویت و سازگاری با محیط‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

اگرچه واکنش افراد بر اساس ژنتیک، تربیت خانوادگی و … در مقابل محرک‌های محیطی متفاوت است، اما به طور کل این آلودگی با تقویت اضطراب، تاب آوری اجتماعی را در مقابل فشارهای محیط اجتماعی کاهش می‌دهد. آلودگی هوا خشونت و پرخاشگری را رواج می‌دهد و این موضوع امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های جوامع صنعتی است، چرا که منجر به آسیب‌های جسمی، روحی و روانی متعددی و حتی گاهی جبران‌ناپذیر و عمیق می‌شود.

نقش آلودگی هوا در بروز اختلالات روانی 

به طور کلی آلودگی هوا علاوه بر موارد ذکر شده باعث اختلالات روان‌تنی و ذهنی و اختلال در تمرکز و موجب افزایش زودرنجی می‌شود که در این حالت فرد دچار خودبیمارانگاری خواهد شد و احساس نوعی ترس در فرد شکل می‌گیرد و وسواس به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ البته خود بیماری انگاری که یکی از آسیب‌های مهم روحی و روانی آلودگی هوا است؛ چراکه این آسیب سبب اضطراب بیماری می‌شود، به عبارت دیگر «خودبیمارانگار» به‌رغم برخورداری از سلامت جسمانی نگران بیماری است و به طور مداوم به پزشک مراجعه می‌کند و خواستار ارزیابی است و این نگرانی زندگی فرد را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد.

ماسک راهکار مناسب برای در امان ماندن از آلودگی هوا

علی عباسی بیگلو کارشناس فوریت های پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری  آنا در مورد استفاده کردن از ماسک در فضای باز گفت: برای در امان ماندن از آلودگی هوا باید تلاش کرد تا فعالیت‌های خارج از منزل را محدود کنید.

وی افزود: ابتدا سعی کنید از خانه خارج نشوید؛ اما  اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، حتما از ماسک استفاده کنید.

کارشناس فوریت های پزشکی گفت: داشتن ماسک مناسب در  زمان آلودگی هوا بسیار مهم است. استفاده از ماسک پارچه‌ای معمولی مؤثر نیست، ماسک‌های ویژه‌ای مانند ماسک های N۹۹ و N۹۵ اگرچه گران هستند، در برابر آلودگی بسیار مؤثرتر هستند. زمان بیرون رفتن از خانه خود را بپوشانید و برای محافظت از چشمان خود در برابر ذرات موجود در هوا از عینک آفتابی استفاده کنید.

برای در امان ماندن در خانه بمانید

عباسی گفت: زمان آلودگی هوا سعی کنید از تمرینات هوازی در فضای باز خودداری کنید؛ زیرا ممکن است هوای آلوده را به عمق ریه‌های شما بکشاند؛ زیرا این امر احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

وی گفت: ورزش‌های سبک در خانه به شما کمک می‌کند در زمان آلودگی هوا احساس سستی نکنید و سالم بمانید. تنفس در هوای نامناسب می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت پیامدهای جدی برای سلامتی داشته باشد.

انتهای پیام/